Pod koniec października Norweskie Siły Zbrojne (Forsvaret) odebrały od firmy Scania pierwszych osiem z 38 zamówionych na mocy umowy z 26 marca 2021 r. nowych autocystern lotniskowych. Nowe zestawy paliwowe będą eksploatowane na lotniskach Królewskich Norweskich Sił Powietrznych (Luftforsvaret) na terenie całego kraju.
Nowe zestawy przejmą zadania wykonywane dotychczas na norweskich lotniskach wojskowych przez spręt 35- czy nawet 50-letni! Powstały na bazie samochodów Scania P460XT i są dostarczane zarówno jako szosowe, dwuosiowe ciągniki w układzie napędowym 4×2 z naczepami, jak i trzyosiowe, uterenowione podwozia w układzie napędowym 6×4. Mają one pojemność – odpowiednio – 35 000 i 20 000 litrów.
Silnik zastosowany w tych ciężarówkach to 13-litrowa jednostka Scanii, przystosowana do zasilania paliwem NATO F-34, a więc takim samym, które cysterny dostarczają do statków powietrznych. Poza tym kompletacja obejmuje skrzynię biegów Scania GRSO905 z układem zautomatyzowanej zmiany przełożeń Opticruise. Do tego, by samochody były jak najbardziej wytrzymałe, Forsvaret wybrały zawieszenie mechaniczne oparte na wzmocnionych resorach parabolicznych. Natomiast w zakresie tzw. kompletacji zewnętrznej postawiono na model wyposażenia XT, obejmujący m.in. większy prześwit, stalowy zderzak przedni i siatkowe osłony lamp. Poza tym ciągniki mają krótką, dzienną kabinę i zwiększony rozstaw osi, aby pomieści kontener z aparaturą do tankowania. Podczas projektowania aut ważny był także komfort kierowcy i użytkownika. Dlatego zastosowano: fotele kierowcy i pasażera klasy premium, klimatyzację, dodatkowe ogrzewanie i radio DAB.
Pierwsza dostawa nowego sprzętu logistycznego miała miejsce w sierpniu br., kiedy Scania przekazała Norweskim Siłom Zbrojnym pierwsze cztery cysterny. Wprowadzono je do eksploatacji w bazie lotniczej Ørland niedaleko Trondheim w środkowej Norwegii, w której stacjonują m.in. 331. i 332. eskadry Luftforsvaret wyposażone w samoloty wielozadaniowe F-35A. Z kolei 18 października w Sessvollmoen zostały przejęte kolejne cztery cysterny, które będą wykorzystywane w Evenes kołow Bodø, w której bazuje m.in. 333. eskadra na samolotach patrolowych P-8A/N.
Kolejne samochody będą dostarczane sukcesywnie, a ostatnie zostaną przekazane w 2025 r. Nowe lotniskowe autocysterny dla Forsvaret mają być eksploatowane przez kilkadziesiąt lat. W związku z tym Scania i Forsvarsmateriells ściśle współpracowały podczas całego procesu projektowego, analizując potrzeby i wymagania, które położyły podwaliny pod wykonanie zarówno odpowiednich samochodów, jak i zabudów. Kiedy pierwszy zestaw został skompletowany, Scania, jako ostateczny dostawca, przetestowała go i sprawdziła, czy spełniono wszystkie wymagania resortu obrony. Później analogiczny proces przeprowadziły Norweskie Siły Zbrojne. Testy doprowadziły do wprowadzenia koniecznych dostosowań i zmian w projekcie, które zostały wdrożone w kolejnych zestawach. W ten sposób Forsvaret otrzymują system, który ma zaspokoić ich potrzeby na kolejne 25 lat.
Oprócz pojazdów kontrakt obejmuje umowę kompleksowego wsparcia eksploatacji. W jej ramach „znaczna ilość” części zamiennych będzie znajdować się wojskowych – w stałej gotowości.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu