10 czerwca w mediach społecznościowych spotterzy upublicznili pierwsze zdjęcie wielozadaniowego samolotu bojowego Lockheed Martin F-16C Fighting Falcon Block 70. Maszyna, w barwach Królewskich Sił Powietrznych Bahrajnu, jest jednocześnie drugim ukończonym egzemplarzem modelu Block 70/72.
F-16C nosi rejestrację 1601, co może sugerować, że jest to pierwszy jednomiejscowy egzemplarz przeznaczony dla pierwszego klienta – Bahrajnu. Łącznie powyższe państwo zamówiło szesnaście F-16C/D Fighting Falcon Block 70 – dwumiejscowy egzemplarz (numer rejestracyjny 1611) został formalnie przekazany przez producenta w marcu. W kwietniu został przebazowany do bazy Edwards w Kalifornii, gdzie realizowane są próby operacyjne oraz certyfikacja wojskowa przed dostawą do docelowego klienta. Zgodnie z deklaracjami, pierwsza partia ma trafić nad Zatokę Perską w 2024 roku.
Obecnie poza kolejnymi maszynami dla Bahrajnu, w zakładach korporacji Lockheed Martin w Greenville w stanie Południowa Karolina prowadzone są prace przy maszynach dla kolejnych odbiorców – przynajmniej Republiki Bułgarii oraz Republiki Słowacji. Dodatkowo nie można wykluczyć, że rozpoczęto także prace montażowe przy maszynach dla Tajwanu.
Dotychczas Lockheed Martin uzyskał zamówienia na 148 samolotów F-16C/D Fighting Falcon Block 70/72. Nie można wykluczyć, że w bieżącym roku pojawią się kolejni chętni – nadal nierozstrzygnięty jest przetarg na zakup dwunastu wielozadaniowych maszyn bojowych na Filipinach (rywalem F-16 jest JAS-39C/D Gripen). Dodatkowo władze Kolumbii wznowiły procedurę zakupu, w której amerykańska konstrukcja rywalizuje z Dassault Rafale F3 oraz Saab JAS-39E/F Gripen.
Co należy podkreślić, obecnie w programie produkcji samolotów F-16C/D Fighting Falcon Block 70/72 uczestniczą także należące do amerykańskiej korporacji Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. w Mielcu, które wyprodukowały i dostarczyły do Greenville pierwszą partię elementów strukturalnych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu