Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Pakistan prezentuje pierwsze J-10C

Pakistan odebrał pierwszą partię samolotów Chengdu J-10C. Według deklaracji politycznych, to początek zakupów zaawansowanych maszyn bojowych w Chinach. Fot. Siły Powietrzne Pakistanu

11 marca w Pakistanie oficjalnie przyjęto do uzbrojenia chińskie myśliwce wielozadaniowe J-10C. Wydarzeniu nadano państwowy charakter i zapewniono oprawę medialną. Tym samym Pakistan stał się pierwszym eksportowym użytkownikiem J-10. Siły Powietrzne Pakistanu przy okazji opublikowały okolicznościowe promocyjne nagranie wideo.

W uroczystości odbioru sześciu myśliwców J-10C uczestniczył pakistański premier Imran Khan, który zresztą informował o tym za pomocą swoich mediów społecznościowych. Samoloty zaprezentowane w wojskowej bazie lotniczej Kamra/Minhas. Warto dodać, że w Kamrze mieszczą się też zakłady lotnicze Pakistan Aeronautical Complex (PAC), czyli największego pakistańskiego producenta statków powietrznych, m.in. chińsko-pakistańskich myśliwców wielozadaniowych serii FC-1/JF-17 Thunder. Nowe J-10 zaprezentowano z uzbrojeniem „powietrze–powietrze” – chińskiej produkcji pociskami średniego zasięgu PL-15 naprowadzanymi radiolokacyjnie i krótkiego zasięgu PL-10 naprowadzanymi termolokacyjnie. Czyli de facto najnowszym rakietowym uzbrojeniem tej kategorii produkowanym seryjnie w Chinach.

Pokazanych pierwszych sześć samolotów to dopiero początek ich dostaw. Pakistan łącznie zamówił 25 J-10C (chińskie oznaczenie eksportowe J-10CE) 25 czerwca 2021 r. Według trudnych do zweryfikowania pogłosek Chiny potraktowały priorytetowo dostawę J-10C do Pakistanu, ustępując Islamabadowi miejsce w kolejce dotąd zajętemu przez zamówienia Sił Powietrznych ChALW. A ich instruktorzy równolegle prowadzili szkolenia pakistańskich pilotów, którzy mieli też stanowić pierwszą grupę pakistańskich pilotów z uprawnieniami instruktorskimi na J-10C. Siły Powietrzne Pakistanu opatrzyły J-10C angielskim przydomkiem Dragon (smok). Przy okazji podkreślają też nowoczesność samolotu (m.in. radiolokator pokładowy z aktywną anteną z fazowanym szykiem – AESA). J-10 są produkowane w Chengdu w zakładach Chengdu Aircraft Industry Group (CAIG), jest to spółka córka Aviation Industry Corporation of China (AVIC).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc