Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Ukraińska Pallada zbuduje pływający dok dla chorwackiej stoczni

Podpisanie umowy na budowę przez Chersoński Państwowy Zakład Pallada pływającego doku dla chorwackiej stoczni. Fot.: Ukroboronprom.

Chersoński Państwowy Zakład Pallada (to firma należąca do koncernu Ukroboronprom) podpisała kontrakt eksportowy, dotyczący budowy pływającego doku o unosie 5000 ton. Kontrahentem jest chorwacka stocznia ISKRA shipyard 1 LLC w Szybeniku.

Wizualizacja doku pływającego dla Iskra shipyard 1 LLC. Il.: Chersoński Państwowy Zakłada Pallada.

Oprócz wspomnianej powyżej nośności, dok będzie umożliwiał realizację napraw i remontów jednostek nawodnych o długości do 120 m, a więc lekkich fregat i korwet. Ponadto, jak Ukroboronprom podkreślił w komunikacie, będzie on przystosowany do obsługi okrętów podwodnych z napędem konwencjonalnym. Stocznia ISKRA shipyard 1 LLC w Szybeniku ma ograniczone możliwości w zakresie budowy nowych jednostek, ale stanowi ona zaplecze remontowo-modernizacyjne chorwackiej marynarki wojennej. Właśnie do tego przedsiębiorstwa trafiło 90 proc. kontraktów na remonty i modernizacje okrętów, zleconych przez chorwacką flotę.

Szczegóły dotyczące wartości kontraktu na budowę przez Chersoński Państwowy Zakład Pallada pływającego doku nie zostały podane do publicznej wiadomości. Wiadomo jedynie, że jego realizacja ma zająć chersońskiej firmie ok. 12-13 miesięcy. Pełniący obowiązki dyrektora Pallady Jewgen Ałchimow podkreślił, że zamówienie zapewni pracę zakładowi właśnie przez taki okres.

Dok pływający "Ereson", zbudowany przez Palladę dla cypryjskiej spółki stoczniowej Multimarine Shipyards Ltd. Fot.: Chersoński Państwowy Zakłada Pallada.

Dok ma zostać wykonany z żelbetu morskiego i cementu portlandzkiego, wzbogaconych specjalnymi dodatkami zwiększającymi odporność konstrukcji na czynniki atmosferyczne, dzięki czemu dok będzie mógł być wykorzystywany we wszystkich strefach klimatycznych. Takie połączenie wykorzystanych materiałów, według chersońskiej firmy, ma obniżać koszt doku o 200-250 proc. w porównaniu do konstrukcji wykonanej wyłącznie ze stali. Producent podkreśla w swoich materiałach, że chodzi o „kompozytowy dok”. Ten, który powstanie na zamówienie chorwackiej stoczni, będzie stanowił udoskonaloną wersję konstrukcji zrealizowanej w 2017 r. dla cypryjskiej spółki stoczniowej Multimarine Shipyards Ltd., działającej w Porcie Akrotiri w Limassol. Cypryjski „Erenos” jest jednak większy – jego nośność nominalna to 7100 ton.

Co ciekawe, wcześniej Pallada budowała też doki pływające, w tym specjalnego przeznaczenia, do obsługi radzieckich i rosyjskich okrętów podwodnych z napędem jądrowym.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc