Chersoński Państwowy Zakład Pallada (to firma należąca do koncernu Ukroboronprom) podpisała kontrakt eksportowy, dotyczący budowy pływającego doku o unosie 5000 ton. Kontrahentem jest chorwacka stocznia ISKRA shipyard 1 LLC w Szybeniku.
Oprócz wspomnianej powyżej nośności, dok będzie umożliwiał realizację napraw i remontów jednostek nawodnych o długości do 120 m, a więc lekkich fregat i korwet. Ponadto, jak Ukroboronprom podkreślił w komunikacie, będzie on przystosowany do obsługi okrętów podwodnych z napędem konwencjonalnym. Stocznia ISKRA shipyard 1 LLC w Szybeniku ma ograniczone możliwości w zakresie budowy nowych jednostek, ale stanowi ona zaplecze remontowo-modernizacyjne chorwackiej marynarki wojennej. Właśnie do tego przedsiębiorstwa trafiło 90 proc. kontraktów na remonty i modernizacje okrętów, zleconych przez chorwacką flotę.
Szczegóły dotyczące wartości kontraktu na budowę przez Chersoński Państwowy Zakład Pallada pływającego doku nie zostały podane do publicznej wiadomości. Wiadomo jedynie, że jego realizacja ma zająć chersońskiej firmie ok. 12-13 miesięcy. Pełniący obowiązki dyrektora Pallady Jewgen Ałchimow podkreślił, że zamówienie zapewni pracę zakładowi właśnie przez taki okres.
Dok ma zostać wykonany z żelbetu morskiego i cementu portlandzkiego, wzbogaconych specjalnymi dodatkami zwiększającymi odporność konstrukcji na czynniki atmosferyczne, dzięki czemu dok będzie mógł być wykorzystywany we wszystkich strefach klimatycznych. Takie połączenie wykorzystanych materiałów, według chersońskiej firmy, ma obniżać koszt doku o 200-250 proc. w porównaniu do konstrukcji wykonanej wyłącznie ze stali. Producent podkreśla w swoich materiałach, że chodzi o „kompozytowy dok”. Ten, który powstanie na zamówienie chorwackiej stoczni, będzie stanowił udoskonaloną wersję konstrukcji zrealizowanej w 2017 r. dla cypryjskiej spółki stoczniowej Multimarine Shipyards Ltd., działającej w Porcie Akrotiri w Limassol. Cypryjski „Erenos” jest jednak większy – jego nośność nominalna to 7100 ton.
Co ciekawe, wcześniej Pallada budowała też doki pływające, w tym specjalnego przeznaczenia, do obsługi radzieckich i rosyjskich okrętów podwodnych z napędem jądrowym.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu