19 kwietnia John F. Kirby, rzecznik prasowy Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych, poinformował w czasie konferencji prasowej, że sojusznicy Ukrainy wspierają to państwo także w zakresie techniki lotniczej.
Jak wskazał w swoim, codziennym, briefingu prasowym – Pewne państwa dostarczyły części zamienne, aby przywrócić sprawność niesprawnych czołgów. Powiedziałbym to samo w przypadku samolotów. Chodzi mi o to, że otrzymali wsparcie aby niektóre z nich znów były sprawne. Mam na myśli, że teraz mają do dyspozycji więcej samolotów myśliwskich niż dwa tygodnie temu. I to nie przez przypadek, to dlatego, że inne kraje, które mają doświadczenie z tego rodzaju samolotami, były w stanie im pomóc w przygotowaniu większej liczby samolotów. I z pewnością, jeśli jest to taki system uzbrojenia, który możemy ściągać z naszych własnych magazynów, w dużej mierze o to chodzi w możliwość utrzymania. Ale w przypadku, gdy tak nie jest, współpracujemy z sojusznikami i partnerami, którzy mają dostęp do części zamiennych lub całych systemów, aby móc je przetransportować na Ukrainę zapewniając wsparcie.
Dodatkowo zaznaczył, że nieokreślone państwa dostarczyły Ukrainie samoloty nieznanego (publicznie) typu. Zgodnie z publicznymi informacjami, rząd Stanów Zjednoczonych zapewnił Ukrainie szesnaście wielozadaniowych śmigłowców Mil Mi-17 (przeznaczonych poprzednio dla Afganistanu).
Dodatkowo ukraińskie lotnictwo otrzymało dużą liczbę kierowanych pocisków klasy powietrze-powietrze przeznaczonych do samolotów bojowych. Na przełomie lutego oraz marca pojawiały się informacje i deklaracje polityczne o możliwości przekazanie Ukrainie około 70 maszyn odrzutowych pochodzących z Polski, Bułgarii, Słowacji – dotychczas nie zostały w żaden sposób potwierdzone. W przypadku części zamiennych, ze względów technicznych, europejskie państwa NATO eksploatujące samoloty MiG-29 oraz Su-25 mogły (w jakimś zakresie) udzielić wsparcia technicznego poprzez dostawy części zamiennych – szczegóły nie są jednak znane. Poza nimi, pewne elementy mogły także dostarczyć Stany Zjednoczone, które w latach 90. XX wieku skupowały używane MiG-i-29 z byłych republik radzieckich (m.in. 21 egzemplarzy z Mołdawii w 1997 roku).
W przypadku samolotów Su-27 dostawy części też są możliwe – w przeszłości Stany Zjednoczone oraz Wielka Brytania kupiły (na Ukrainie oraz Białorusi) pojedyncze egzemplarze, które posłużyły do badań i testów.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu