26 sierpnia brazylijski koncern Embraer poinformował o podpisaniu umowy z władzami Urugwaju w sprawie dostawy do sześciu turbośmigłowych samolotów szkolno-bojowych A-29 Super Tucano. Powyższa umowa była spodziewana od kilku tygodni.
Jak wskazuje komunikat producenta, Urugwaj zakupi jeden samolot z opcją rozszerzenia o pięć kolejnych maszyn. Dodatkowo dostawy mają objąć symulator, naziemne wyposażenie obsługowe oraz wsparcie logistyczne w początkowym okresie eksploatacji. Dostawy mają rozpocząć się w 2025 roku – nowe samoloty mają zastąpić obecnie eksploatowane i przestarzałe samoloty bojowe Cessna A-37 Dragonfly. Maszyny pozwolą na zwiększenie możliwości kontroli obszarów granicznych kraju. Ogólna wartość kontraktu, wliczając opcje, może wynosić około 100 mln USD.
Jest to drugi, w ostatnich tygodniach, sukces marketingowy A-29 Super Tucano. 23 lipca, podczas Salonu Lotniczego w Farnborough, doszło do podpisania kontraktu na sześć samolotów, które trafią do Paragwaju. Dodatkowo zainteresowanie konstrukcją wyrażają m.in. Portugalia oraz Królestwo Niderlandów. Nie można wykluczyć, że do grona użytkowników dołączy wkrótce Uzbekistan – ma to związek z decyzją władz amerykańskich o ewentualnym przekazaniu temu państwu A-29 Super Tucano, które zdołano ewakuować z Afganistanu tuż przed przejęciem władzy przez Talibów.
Dotychczas, w oparciu o dwie linie montażu ostatecznego, Embraer dostarczył odbiorcom na całym świecie ponad 200 seryjnych A-29 Super Tucano. Są eksploatowane przez kraje Ameryki Południowej, Azji oraz Afryki. W ciągu lat wielokrotnie były wykorzystywane do zadań bojowych – jak wskazuje producent spośród około 550 tys. godzin, ponad 60 tys. wylatano w boju.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu