Jak podało podało przedsiębiorstwo państwowe Ukroboronprom, indyjska stocznia Goa Shipyard Limited zakupiła na Ukrainie dwa zespoły napędowe do fregat budowanych w Indiach na podstawie rosyjskiego projektu 11356M.
Wartość kontraktów sięga 100 mln USD. Ulokowano je u państwowego producenta turbin gazowych i przekładni redukcyjnych Kompleks badawczo-produkcyjny turbin gazowych „Zorja-Maszprojekt” w Mikołajowie. Firma wyprodukuje i dostarczy do Goa dwa zespoły napędowe typu M7N2E. Pierwszy ma trafić do stoczni w grudniu 2022 roku, kolejny w lipcu 2023 roku.
Zespoły M7N2E stanowią modyfikację typu M7N1E, składającego się z dwóch turbin gazowych mocy szczytowej DT59 i dwóch marszowych DS71 oraz dwóch przekładni redukcyjnych R063 i jednej R1063. Łączna moc zespołu wynosi 44 000 kW/58 000 KM. Nowa odmiana cechuje się zastosowaniem m.in. nowocześniejszego, cyfrowego systemu sterowania.
To kolejny kontrakt „Zorji” związany z napędami do fregat projektu 11356 dla Indii. W maju 2020 roku Goa Shipyard zamówiła dwa zespoły M7N1E do pary projektu 11356R, które są budowane przez rosyjską Stocznię Nadbałtycką „Jantar” w Kaliningradzie. Chodzi o jednostki typu Admirał Grigorowicz, których produkcję rozpoczęto w 2013 roku z przeznaczeniem dla rosyjskiej Marynarki Wojennej. Okręty miały zasilić Flotę Czarnomorską, ale na przeszkodzie stanęły sankcje nałożone przez Ukrainę po aneksji Krymu w 2014 roku. W ich wyniku doszło do przerwania łańcucha kooperacyjnego z południowym sąsiadem, co odcięło stocznie rosyjskie od dostaw turbin gazowych, przekładni redukcyjnych i innych podzespołów oraz napraw i remontów tych maszyn oraz masy innych produktów przemysłu obronnego. Na pewien czas sparaliżowało to całkowicie produkcję okrętów w Rosji, w tym tak oczekiwanych jak kolejne jednostki projektu 11356R.
W związku z tą sytuacją Federacja Rosyjska zaproponowała Indiom, eksploatującym już sześć podobnych fregat projektu 11356 typu Talwar powstałych w Kaliningradzie i Sankt Petersburgu, odkupienie dwóch najbardziej zaawansowanych w budowie okrętów - niedoszłych Admirałów Butakowa i Istomina, których produkcję rozpoczęto w 2013 roku. Porozumienie międzyrządowe w tej sprawie Nowe Delhi i Moskwa zawarły w październiku 2016 roku. Zanim do tego doszło, Indie musiały porozumieć się z Ukrainą, aby ta wyraziła zgodę na eksport turbin koniecznych do ukończenia fregat powstających w Kaliningradzie. Gdy to się stało, Indie zawarły kontrakt z Rosją na dokończenie wspomnianej pary okrętów i licencyjną budowę dwóch następnych w stoczni Goa Shipyard Limited w Goa, przy współpracy technicznej z „Jantarem”. Wszystkie indyjskie fregaty projektu 11356M będą napędzane turbinami ukraińskiej produkcji.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu