Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Siły Morskie Brazylii pozyskały nowy zakład remontowy

Prototypowy konwencjonalny okręt podwodny Riachuelo (S 40) wychodzi z bazy BSIM. W tle widoczna hala konstrukcyjna stoczni ICN a także dostarczony przez norweską firmę TTS Syncrolift AS podnośnik o udźwigu do 8000 ton. Fot. Marinha do Brasil

8 maja odbyła się dość symboliczna uroczystość przekazania podporządkowania jednego z najnowszych zakładów zdolnych do realizowania szeroko pojętej kwestii serwisu i napraw okrętów podwodnych w Brazylii. Nowym zarządcą został jeden z departamentów Sił Morskich Brazylii (Marinha do Brasil).

Znajdująca się na terenie, najnowocześniejszej w tej części świata, bazy okrętów podwodnych BSIM (Base de Submarinos da Ilha da Madeira) w miejscowości Itaguaí, stocznia remontowa ESM (Estaleiro de Manutenção de Submarinos) zarządzana była dotychczas przez Dyrekcję Generalną Marynarki Wojennej ds. Rozwoju Jądrowego i Technicznego DGDNTM (Diretoria-Geral de Desenvolvimento Nuclear e Tecnológico da Marinha). Nową komórką organizacyjną odpowiedzialną za jej funkcjonowanie jest Dyrekcja Przemysłowa Marynarki Wojennej DIM (Diretoria Industrial da Marinha).

Decyzja ta ma bardzo ważny wpływ na samodzielność Marinha do Brasil w kwestii utrzymania odpowiedniej sprawności konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Riachuelo, a w niedalekiej przyszłości także napędzanego energią jądrową okrętu podwodnego Álvaro Alberto, pierwszej jednostki o takim napędzie w historii Brazylii. Należąca do ESM infrastruktura obejmuje m.in. warsztaty mechaniczne, elektromechaniczne, rurarskie, malarskie, hydrauliczne oraz zaplecze testowe. Ośrodek ten zapewnia przeprowadzenie kompleksowych prac serwisowych oraz naprawczych w przypadku konwencjonalnych okrętów podwodnych, a także wszystkich prac przy systemach niestanowiących zagrożenia promieniotwórczego w przypadku okrętów o napędzie atomowym. Samo zaplecze remontowe rozmieszczono na powierzchni ok. 9291 m2, kolejne 8360 m2 zajmują nabrzeża i miejsca postojowe dla remontowanych okrętów.

Budowa, a także obecne przekazanie ESM, jest także jednym z założeń realizowanego obecnie w Brazylii programu modernizacji Marinha do Brasil o nazwie PROSUB (Programa de Submarinos). Jest on efektem podpisanego w 2008 roku porozumienia pomiędzy Francją a Brazylią, w ramach którego strona francuska przekazała technologię budowy okrętów podwodnych. W ramach PROSUB Marinha do Brasil pozyskać ma docelowo cztery okręty podwodne typu Riachuelo (odmiana francuskich okrętów typu Scorpène) oraz jeden okręt o napędzie atomowym, wspomniany powyżej Álvaro Alberto (docelowo zbudowanych ma zostać łącznie sześć okrętów tej klasy). Aktualnie w służbie znajduje się prototypowy Riachuelo (S 40, od 1 września 2022 roku), podczas gdy drugi Humaitá (S 41) przechodzi obecnie próby morskie. Kolejne dwa tj. Tonelero (S 42) oraz Angostura (S 43) znajdują się w różnych fazach budowy w stoczni Itaguaí Construções Navais S.A. znajdującej się także na terenie bazy BSIM. Co warte wspomnienia, 12 lipca 2021 roku na teren bazy przeniesiono także dowództwo Sił Podwodnych Brazylii ComForS (Comando da Força de Submarinos).

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc