8 stycznia w bazie w Portsmouth, w trakcie krótkiej uroczystości, na którą nie zaproszono żadnych oficjalnych gości, Royal Navy przyjęła do służby HMS Spey (P 234), ostatni z pięciu okrętów patrolowych typu River Batch 2. Bandera Blue Ensign, oznaczająca jednostkę w służbie rządowej, została zastąpiona White Ensign, którą noszą okręty Royal Navy.
Producent - stocznia BAE Systems w Clyde - przekazał jednostkę brytyjskiej flocie jesienią ubiegłego roku. 3 października w Portsmouth okręt ochrzczono, po czym rozpoczął się finalny etap przygotowań do rozpoczęcia służby operacyjnej przez nowy patrolowiec. W lutym HMS Spey opuści swoją bazę po raz pierwszy, udając się w rejs szkolny.
Do końca tego roku okręt i załoga przejdą szereg ćwiczeń z zakresu bezpieczeństwa i gotowości w ramach około miesięcznego morskiego szkolenia operacyjnego (Operational Sea Training). Po jego pomyślnym zakończeniu jednostka będzie formalnie przyjęta do służby czynnej. W ubiegłym roku Royal Navy uczyniła to z HMS Tamar i HMS Trent. Okręty te prowadzą działania na wodach oblewających metropolię, podczas, gdy pierwsza para - HMS Forth i HMS Medway operują odpowiednio na południowym i północnym Atlantyku.
Trzy okręty typu River Batch 2 Ministerstwo Obrony w Londynie zakontraktowało w koncernie BAE Systems 6 listopada 2013 r. za stałą cenę 348 mln GBP wraz z częściami zamiennymi i wsparciem logistycznym. W wyniku publikacji „Strategicznego przeglądu obronności i bezpieczeństwa 2015” zdecydowano o dokupieniu dodatkowej pary. Umowę wartości 287 mln GBP podpisano 8 grudnia 2016 r.
Budowę HMS Spey rozpoczęto cięciem blach 21 kwietnia 2017 r., wodowanie odbyło się 19 czerwca 2019 r., zaś chrzest 3 października 2020 r. Podobnie jak jednostki bliźniacze, oprócz ok. 50-ososbowej załogi może zaokrętować podobną liczbą Royal Marines. Rotacja personelu wraz z zapewnionym od początku wsparciem logistycznym pozwoliła uzyskać średnią 300 dni spędzonych rocznie na morzu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu