15 października koncern Boeing poinformował o dostarczeniu hiszpańskim siłom zbrojnym siedemnastego śmigłowca transportowego CH-47F Chinook Block I. Powyższe wydarzenie oznacza zrealizowanie międzyrządowej umowy, którą Madryt podpisał z amerykańskimi władzami w styczniu 2019 roku.
W ramach programu hiszpańskie CH-47F Chinook (w liczbie siedemnastu sztuk) miały powstać poprzez gruntowną przebudowę dotychczas eksploatowanych przez Hiszpanów CH-47D. Pierwszy z nich został ukończony w drugiej połowie 2021 roku, a po serii prób dostarczono (drogą morską) do Hiszpanii. Obecnie wiadomo, że program CH-47F Chinook Block I w strukturach lotnictwa wojskowego powyższego państwa nie zakończy się na siedemnastu egzemplarzach – w ramach ostatniej umowy produkcyjnej (na wersję Block I), która została podpisania pomiędzy Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych oraz Boeingiem w lipcu 2023 roku, znalazł się osiemnasty Chinook dla Hiszpanii. Zgodnie z deklaracjami producenta, ma on zostać dostarczony użytkownikowi w 2026 roku.
W strukturach lotnictwa wojskowego CH-47F Chinook pełną zadania transportowe na potrzeby wszystkich rodzajów hiszpańskich sił zbrojnych. Ich uzupełnieniem są, przede wszystkim, wielozadaniowe NHIndustries NH90TTH.
Śmigłowce Boeing CH-47F Chinook należą do najpopularniejszych typów wiropłatów transportowych w państwach NATO. Wśród użytkowników można wymienić Stany Zjednoczone, Kanadę, Wielką Brytanię, Hiszpanię, Królestwo Niderlandów, Włochy, Turcję oraz Grecję. Powyższa lista, wkrótce, będzie także obejmować Republikę Federalną Niemiec (kontrakt na 60 sztuk). Nie można wykluczyć, że kolejnym użytkownikiem w NATO stanie się Polska – może to być wynik, m.in. doświadczeń z tegorocznej powodzi, która nawiedziła południowo-zachodnią cześć kraju, a która (ponownie) udowodniła potrzebę posiadania maszyn tej klasy.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu