Zaloguj
reklama Helikon-Tex

Republika Korei rozwiąże problemy Turków z czołgiem Altay?

Program budowy tureckiego czołgu podstawowego notuje kolejne opóźnienia – pomóc mają specjaliści z Republiki Korei. Fot. Otokar.

19 listopada w światowych mediach pojawiła się informacja o negocjacjach, jakie przedstawiciele Turcji (rządu, sił zbrojnych i przemysłu zbrojeniowego) prowadzą ze stroną południowokoreańską (prawdopodobnie z firmą Hyundai Rotem) negocjacje w sprawie ponownego udzielenia wsparcia w programie budowy czołgu podstawowego Altay.

Pod koniec 2019 r. przedstawiciel tureckiej firmy BMC – obecnego producenta czołgu – deklarował, że pierwsze wozy zostaną dostarczone w ciągu 24 miesięcy. Obecnie wydaje się, że dotrzymanie tego terminu jest zupełnie nierealne. Według nieoficjalnych doniesień, oprócz od dawna znanych problemów z opracowaniem silnika, kłopoty trapią też prace związane ze skrzynią biegów, a także opancerzeniem.
W przeszłości Turcy próbowali rozwiązać swoje problemy związane z programem Altay m.in. z pomocą firm ukraińskich, ale najwyraźniej kontakty te nie przyniosły spodziewanego efektu, przynajmniej w sferze układu napędowego. Hyundai Rotem wydaje się być naturalnym partnerem dla BMC, bowiem na wczesnym etapie prac badawczo-rozwojowych to przede wszystkim południowokoreański koncern udzielał wsparcia technicznego i technologicznego tureckim partnerom. Według niektórych źródeł, wartość wsparcia miała sięgać nawet 390 mln USD – dla porównania, pierwotnie szacowano, że cały program opracowania budowy i testów prototypów czołgu Altay pochłonie około 500 mln USD… Firma Hyundai Rotem miałaby ponadto pośredniczyć podczas rozmów między BMC a południowokoreańskimi firmami Doosan (producent silnika do K2 II i III serii) i S&T Dynamics (producent skrzyń biegów dla III serii K2  - przy założeniu, że sam rozwiązał własne problemy, które miałyby pomóc w opracowaniu tureckiego power-packa, lub dostarczyć power-pack „tymczasowy”, np. dla czołgów wersji T.1 (40 wozów) i T.2 (co najmniej 210). Kto miałby pomóc w rozwiązaniu problemów z opancerzeniem – nie wiadomo.

Zgodnie z umową z końca 2019 r., pierwsze seryjne czołgi Altay miały zostać dostarczone w ciągu 18 miesięcy. Późniejsze doniesienia wskazują, że program czeka przynajmniej półtoraroczne opóźnienie, które nie jest pierwszym w historii ambitnego programu realizowanego przez przemysł turecki. Opóźnienie stało się powodem licznych oskarżeń o korupcję i różne nieprawidłowości ze strony tureckiej opozycji. Ponadto może ono zagrozić eksportowi czołgu ‒ Katar podobno zamówił 100 wozów, ale wobec dalszych problemów (których rozwiązanie zwiększy zapewne cenę czołgu) losy kontraktu, o ile rzeczywiście doszło do jego podpisania, stoją pod znakiem zapytania.

reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

One comment on “Republika Korei rozwiąże problemy Turków z czołgiem Altay?”

  1. Zrobić czołg od podstaw i do tego stworzyć kompletną linię produkcyjną to nie takie "w kij dmuchanie". Tak do przemyślenia naszym fabrykom.

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc