10 stycznia, w trakcie odbywającego się w Arlington w stanie Wirginia 36 narodowego sympozjum, przedstawiciel US Navy poinformował o wyborze pierwszej partii czterech niszczycieli typu Arleigh Burke Flight IIA do przeprowadzenia „próbnej” modernizacji w ramach programu nazywanego roboczo DDG-51 Mod 2.0.
Wspomniany program, wstępnie zainicjowany we wrześniu ubiegłego roku, obejmuje cztery kluczowe elementy wyposażenia, które mają zostać gruntownie zmodernizowane. Prace objąć mają system dowodzenia walką AEGIS, który ma zostać doprowadzony do najnowszej odmiany Baseline 10 oraz zainstalowanie systemu walki elektronicznej AN/SLQ-32 w najnowszej i najbardziej zaawansowanej odmianie znanej jako (V)7 (opracowanej w ramach programu SEWIP Block 3). Na pokłady okrętów trafić ma także nowy, trójwspółrzędny, pracujący w paśmie E/F (2-4 GHz) radar AN/SPY-6(V)4. Ostatnim kluczowym systemem, którego instalacja wymuszona jest de facto wcześniej opisanymi zmianami, jest nowy system chłodzenia HESC (High-Efficiency Super Capacity).
Do wprowadzenia tych modyfikacji wybrano, jak już wspomniano, cztery okręty i są to: Pinckney (DDG 91), Chung Hoon (DDG 93), James E. Williams (DDG 95) oraz Halsey (DDG 97). Zgodnie z założeniami tej fazy programu, która ochrzczona została jako „crawl phase” (pol. pełzająca) podczas pierwszego pobytu w stoczni, jednostki te otrzymają wszystkie wspomniane zmiany, z wyjątkiem systemu radiolokacyjnego. Następnie powrócą do kampanii na pewien (bliżej nie określony) czas, w celu gruntownego przetestowania nowych możliwości, po czym zostaną skierowane do stoczni celem instalacji nowych radarów (z wyjątkiem DDG 91 o czym dalej). Po tym zabiegu ponownie powrócą do służby celem ostatecznej weryfikacji wprowadzonych zmian. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to pracom o takim samym zakresie, w tym że przeprowadzonych w ramach pojedynczego pobytu w stoczni, poddanych zostanie kolejne 18 niszczycieli w odmianie Flight IIA (w pierwszej kolejności pracom tym poddane mają być Bainbridge DDG 96 oraz Sterett DDG 104, co ma nastąpić w 2029 roku).
Pierwszym okrętem z wymienionej czwórki, na pokładzie którego zainstalowano już nowy system walki elektronicznej jest DDG 91. Okręt ten 7 listopada ubiegłego roku, po dwuletnim remoncie i modernizacji, opuścił należącą do koncernu NASSCO (National Steel and Shipbuilding Company) stocznię w San Diego (USS Pinckney otrzymał najbardziej zaawansowany system walki elektronicznej/ZBiAM.pl).
Cechą charakterystyczną zmodernizowanego niszczyciela są mierzące niemal 7 m wysokości moduły zespołów antenowych systemu AN/SLQ-32(V)7 wkomponowane pomiędzy parę burtowych anten ścianowych AS-3159 systemu radiolokacyjnego AN/SPY-1D(V).
Kontrakt na remont i modernizację DDG 91, o wartości 121,1 mln USD, zawarto 7 czerwca 2021 roku a do stoczni okręt wszedł 17 listopada 2021 roku. W 2026 roku Pinckney powrócić ma do stoczni celem zrealizowania pozostałych założeń programu, tj. doposażenia w system radiolokacyjny AN/SPY-6(V)4, modernizacji oprogramowania systemu AEGIS do wersji Baseline 10, a także instalacji systemu HESC.
Następne w kolejce są: Chung Hoon (DDG 93) oraz James E. Williams (DDG 95). Stosowną umowę opiewającą na kwotę 438,5 mln USD, będącą modyfikacją kontraktu z października ubiegłego roku (nr N00024-23-C-4424), podpisano także 10 stycznia. Jeśli wykorzystane zostaną wszystkie zapisane w oryginalnej umowie opcje, wartość prac wzrośnie do 864,1 mln USD. Według wstępnie założonego harmonogramu DDG 93 do stoczni wejść ma w 2027 roku, podczas gdy DDG 95 rok później. Prace przy tej parze zakończyć się mają z kolei w listopadzie 2030 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu