Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Ostatni "wieloryb" zwodowany

Ostatnie minuty Chogei’a na pochylnii. Fot. Mitsubishi Heavy Industries

4 października w należącej do japońskiego koncernu Mitsubishi Heavy Industries stoczni w Kobe zwodowano konwencjonalny okręt podwodny Chogei (SS 517) typu Taigei (29 SS) zbudowany dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony.

Chogei (pol. długi wieloryb) jest piątym i zarazem ostatnim okrętem należącym do serii Taigei. Opracowana została jako ewolucja typu Sōryū (16 SS), przy czym szczególny wpływ na ostateczny wygląd projektu 29 SS miały dwa ostatnie okręty podwodne typu Sōryū tj. Ōryū (SS 511) oraz Tōryū (SS 512). Cechami, które je wyróżniały i zostały zaadoptowane w nowych jednostkach były akumulatory litowo-jonowe (produkowane przez lokalny koncern GS Yuasa), które nie tylko zastąpiły stosowane dotychczas klasyczne baterie kwasowo-ołowiowe, ale i instalowany wcześniej napęd AIP złożony z czterech silników Kawasaki Kockums V4-275R. Ōryū  i Tōryū były pierwszymi okrętami podwodnymi na świecie, które do magazynowania energii wykorzystywały ogniwa nowego rodzaju, których zastosowanie na okrętach tej klasy do chwili obecnej budzi pewne kontrowersje, ze względu na ich niestabilność i podatność na gwałtowne i praktycznie niemożliwe do ugaszenia pożary (Baterie litowo-jonowe na okrętach podwodnych/ZBiAM.pl). Chogei jest także drugim okrętem po Raigei (SS 516, Czwarty japoński „wieloryb” zwodowany?ZBiAM.pl), który otrzymał nowe silniki wysokoprężne typu Kawasaki 12V 25/31, które zastąpiły wykorzystywane wcześniej konstrukcje Kawasaki 12V 25/25SB. Nowe silniki legitymują się zwiększoną mocą a ich konstrukcja jest kompatybilna z nowym systemem chrapów, jaki trafia na najnowsze jednostki tego typu.

Koszt budowy SS 517 zamknąć ma się w kwocie ok. 443 mln USD a okręt, według obecnego harmonogramu, ma wejść do służby w marcu 2026 roku. Najnowsza generacja japońskich okrętów podwodnych, jako pierwsza w Kraju Kwitnącej wiśni, dostosowana została do przyjęcia na pokład kobiet. Każdy z "wielorybów" otrzymał bowiem dedykowane kobietom, sześcioosobowe, pomieszczenie mieszkalne. Okręty podwodne typu Taigei legitymują się wypornością pełną 3000 ton (w położeniu nawodnym) przy wymiarach kadłuba 84,0 x 9,1 x 10,4 m. Wyposażenie elektroniczne składa się m.in. z radaru ZPS-6H oraz zintegrowanego systemu hydrolokacyjnego Oki ZQQ-8, okręty wyposażone są także w niepenetrujące kadłuba sztywnego maszty optroniczne typu 1 Mod.1 . Uzbrojenie składa się z sześciu dziobowych wyrzutnie torped HU-606 kal.533,4 mm dla torped typu 18 oraz kierowanych pocisków przeciwokrętowych typu Boeing UGM-84L Harpoon Block II. Załoga składa się z 70 osób.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc