17 października w stoczni Kawasaki Heavy Industries w Kobe zwodowano okręt podwodny Raigei („grzmiący wieloryb”). Jest to czwarta jednostka typu Taigei („wielki wieloryb”) przeznaczona dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony.
Jednostki typu Taigei (inaczej 29SS) stanowią rozwinięcie poprzedników, serii Sōryū, w szczególności ostatniej jej pary – Ōryū i Tōryū, wyposażonych w baterie złożone z ogniw Li-Ion produkowanych przez firmę GS Yuasa, zamiast dotychczasowych kwasowo-ołowiowych. Zrezygnowano przy tym z systemu napędowego, działającego bez dostępu powietrza atmosferycznego AIP (Air Independent Propulsion), w skład którego wchodziły cztery silniki Stirlinga typu V4-275R, produkowane przez Kawasaki na licencji szwedzkiego Kockumsa. To pierwsze na świecie konwencjonalne okręty podwodne wyposażone w ten rodzaj baterii akumulatorów do magazynowania energii elektrycznej zasilającej główny silnik napędowy i inne odbiorniki, gdy jednostka jest w zanurzeniu. System sprawdził się i jest teraz standardem w nowo budowanych okrętach podwodnych typu 29SS.
Raigei (SS 516) jest czwartą jednostką swojej serii, a przy tym pierwszą wyposażoną w generatory spalinowo-elektryczne, napędzane nowymi silnikami wysokoprężnymi Kawasaki 12V 25/31, które zastąpiły 12V 25/25SB. Użycie mocniejszych diesli prawdopodobnie pozwoli na szybsze ładowania baterii akumulatorów. Wraz z nowymi silnikami zastosowano zmodyfikowany maszt ssania chrap.
Okręty typu 29SS wypierają na powierzchni ponad 3000 ton i mierzą 84,5×9,1×8,5 m. Załogę tworzy około 70 ludzi. Przewidziano przy tym możliwość zaokrętowania sześciu kobiet. Uzbrojenie stanowi sześć 533,4 mm wyrzutni HU-606 do torped ciężkich Mitsubishi Heavy Industries typów 89 i 18 oraz kierowanych pocisków przeciwokrętowych Boeing UGM-84L Harpoon Block II.
Raigei ma być przekazany Japońskim Morskim Siłom Samoobrony na początku 2025 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu