23 lipca korporacja RTX poinformowała, że należąca do niej firma Pratt & Whtiney dostarczyła do Polski pierwszy (fabrycznie nowy) silnik odrzutowy rodziny F100, który pozwoli na zwiększenie stopnia gotowości operacyjnej floty 48 wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16C/D Jastrząb.
Jak wskazują przedstawiciele Pratt & Whitney, tylko w bieżącym roku dostawy do Polski mają objąć „kilkanaście” jednostek napędowych rodziny F100. Polskie F-16C/D Jastrząb są napędzane wersją F100-PW-229. Dostarczone wraz z maszynami pochodziły z linii produkcyjnej Pratt & Whitney w Rzeszowie (w latach 2005-2008 zmontowano 48 sztuk). Obecnie ich montaż ostateczny odbywa się w zakładach mieszczących się w Middletown w stanie Connecticut. Z kolei zakład w Rzeszowie dostarcza części do nowych jednostek napędowych oraz jako pakiet części zamiennych do już używanych.
Biorąc pod uwagę fakt, że brak jakikolwiek informacji dotyczących zamówienia nowych silników, Polska zamówiła silniki poprzez procedurę komercyjną DCS bądź też zakup został ukryty w różnego rodzaju umowach wsparcia eksploatacji. Pierwsze poważniejsze remonty polskich silników F100 odbyły się w 2019 roku, kiedy w warszawskim oddziale Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 S.. wyremontowano (po raz pierwszy) moduł wentylatora.
Samoloty F-16C/D Jastrząb stanowią obecnie trzon polskiego lotnictwa wojskowego. W najbliższych latach mają zostać wzmocnione przez 32 Lockheed Martin F-35A Husarz, a także 48 sztuk FA-50PL Fighting Eagle Block 20 (obecnie w linii znajduje się dwanaście sztuk w konfiguracji FA-50GF, które po 2025 roku mają zostać zmodernizowane do docelowego standardu).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu