2 grudnia na stronach Kancelarii Sejmu opublikowano odpowiedź Ministerstwa Obrony Narodowej w kwestii wyboru nowego kołowego transportera opancerzonego dla Sił Zbrojnych.
Interpelacja została przesłana do MON przez Pawła Bejdę (Klub Parlamentarny Koalicja Polska) i była związana z pojawiającymi się informacjami bądź plotkami dotyczącymi przyszłości tego segmentu uzbrojenia w Wojsku Polskim. W swojej interpelacji przesłał pięć pytań:
Odpowiedzi udzielił, zgodnie z procedurą panującą w MON, wiceminister obrony Wojciech Skurkiewicz. Czytamy w niej, informuję, że rezygnacja z wymogu pokonywania przeszkód wodnych w pierwszej partii KTO Rosomak z wieżą ZSSW-30 jest związana z potrzebą pilnego wprowadzenia do Sił Zbrojnych RP sprzętu wojskowego o zwiększonej sile rażenia. Jednocześnie informuję, że w przypadku nowego kołowego transportera opancerzonego SERWAL oraz lekkiego opancerzonego transportera rozpoznawczego (LOTR) pk. KLESZCZ wymóg pokonywania przeszkód wodnych nadal obowiązuje.
Pierwsze KTO Rosomak, w liczbie 70 sztuk, zostały zakontraktowane w lipcu bieżącego roku. Ich dostawy mają zostać zrealizowane w latach 2024-27, jednak wykonawcy chcą dołożyć wszelkich starań, aby pierwsze wozy trafiły do jednostek już w przyszłym roku. Same Rosomaki znajdują się już w zasobach Sił Zbrojnych (zostały wyprodukowane w konfiguracji bazowej) – spółka Rosomak S.A. ma dostosować je do montażu wież, które zostaną zainstalowane w Hucie Stalowa Wola S.A.. Tam też przejdą cykl testów poprzedzających przekazanie zamawiającemu. Lipcowa umowa ramowa obejmuje dostawę 341 systemów wieżowych ZSSW-30, jednak kolejne egzemplarze będą zamawiane w kolejnych latach (być może także dla Serwala oraz Borsuka).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu