14 listopada w oficjalnym biuletynie Wojsk Lądowych Maroka, publikowanym przez Generalny Inspektorat Królewskich Sił Zbrojnych, zamieszczona została informacja o zamiarze zakupu kołowych transporterów opancerzonych VAB MK 3 6×6 firmy Arquus Defense.
Niestety nie podano, ile pojazdów planowanych jest do zakupu, ani kiedy spodziewane jest podpisanie umowy i jakie są planowane terminy dostaw. Wiadomo jednak, że pojazdy miałyby zastąpić przestarzałe VAB (Véhicule de l'avant blindé) VCI i VTT, których Maroka ma prawie 400, będąc ich największym użytkownikiem poza Siłami Zbrojnymi Republiki Francuskiej. Pojazdy kupiono w latach 70. i były używane podczas wojny w Saharze Zachodniej (1975-1991). Może to sugerować, że Maroko zechce zamówić podobną liczbę pojazdów, być może również w wersjach specjalistycznych.
VAB MK 3 to pojazd w układzie 6×6 firmy Arquus Defense. Poza nazwą ma niewiele wspólnego ze „starym” VAB i jest nowoczesnym wozem, powstałym w XXI wieku i zaprezentowanym po raz pierwszy na salonie Eurosatory 2012. 20-tonowy transporter ma 7,3 m długości, 2,65 m szerokości i 2,5 m wysokości. Prześwit wynosi 0,585 m. Cechą charakterystyczną VAB MK 3 jest bogate oszklenie, zwłaszcza przedniej części pojazdu kabiny załogi. W układzie napędowym zastosowano 6-cylindrowy silnik wysokoprężny Renault MD7o mocy 250 kW/340 KM, współpracujący z automatyczną skrzynią biegów. Wariant pływający, ma masę bojową ograniczoną do 18,5 tony i rozwija prędkość do 10 km/h w wodzie. Opancerzenie pojazdu może osiągnąć 4 poziom odporności wg STANAG 4569 po zastosowaniu systemu opancerzenia dodatkowego. Uzbrojenie mogą stanowić załogowe lub bezzałogowe stanowiska uzbrojenia strzeleckiego bądź armat automatycznych. Producent oferuje pojazd w kilku wariantach: transportera opancerzonego, kołowego bojowego wozu piechoty, wozu rozpoznawczego/wsparcia ogniowego (np. z wieżą John Cockerill LCTS 90 MP), nośnik moździerza o kalibrze do 120 mm, wóz ewakuacji medycznej czy pojazd dla służb porządkowych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu