Zaloguj

Linia produkcyjna Bell UH-1 Iroquois na Ukrainie? Bell Textron odpowiada

Pomimo deklaracji strony ukraińskiej wygląda na to, że kwestia licencji na produkcję UH-1 Iroquois pozostaje odległa. Fot. USMC

26 lutego państwowy koncern SC UkrOboronProm upublicznił informacje o przygotowaniach do uruchomienia licencjonowanej produkcji śmigłowców UH-1 Iroquois w zakładach lotniczych w Odessie. Było to związane z wizytą w zakładach prezesa Ukroboronpromu – zgodnie z deklaracjami pierwsze elementy miały zostać wyprodukowane w lecie bieżącego roku, przy okazji 30. rocznicy ogłoszenia niepodległości Ukrainy.

Od samego początku deklaracja była zaskakująca, co jest związane między innymi z brakiem informacji o zainteresowaniu zakupem tego typu śmigłowców przez ukraińskie resorty siłowe. Należy też zwrócić uwagę na fakt, że w ostatnich latach rząd Ukrainy podpisał umowę na dostawę 55 wielozadaniowych śmigłowców produkcji europejskiej (Airbus H125, H145 oraz H225). Część z nich pochodzi z rynku wtórnego.

2 marca Bell Textron w oświadczeniu przekazanemu redakcji poinformował, że nie udzielił koncernowi Ukroboronprom, ani innemu podmiotowi gospodarczemu na terytorium Ukrainy, licencji na produkcję śmigłowców UH-1 Iroquois. Jednocześnie, amerykański producent podkreśla, że jest gotowy wspierać ukraińskie wysiłki w kwestii modernizacji floty wiropłatów. Musi to jednak być oparte o procedury rządu Stanów Zjednoczonych, czyli między innymi uruchomienie procesu FMS poprzez przesłanie oficjalnego Letter of Request.

Obecnie Bell Textron, poprzez procedurę FMS, oferuje klientom eksportowym najnowszą wersję UH-1 Iroquois – UH-1Y Venom. W zeszłym roku pierwszym odbiorcą została Republika Czeska, która zamówiła osiem egzemplarzy. Co ważne, konstrukcja może zostać zaproponowana także Polsce w ramach programu Perkoz, który zakłada zakup 32 wielozadaniowych śmigłowców transportowych - według harmonogramu, faza dialogu technicznego ma zakończyć się 31 marca. W przypadku firmy Bell Textron – jak wskazują jej przedstawiciele - szeroki wachlarz dostępnych konstrukcji powoduje, że wybór konkretnej propozycji dla Polski nastąpi po dokładnym przeanalizowaniu wymagań strony polskiej.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

2 comments on “Linia produkcyjna Bell UH-1 Iroquois na Ukrainie? Bell Textron odpowiada”

  1. Rzeczywiście zwłaszcza oferta od Leonardo wydaje się najbardziej korzystna dla naszej armii jak i gospodarki z produkcją w Świdniku zarówno AW139 jak i AW249.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc