13 maja około godziny 07:20 pod łączącym wyspy Zelandię oraz Fionię nad cieśniną Wielki Bełt, mostem Storebæltsbroen, przepłynął rosyjski okręt rozpoznawczy Czusowoj (GS 31) projektu 07452 ze składu Floty Północnej Federacji Rosyjskiej.
Jednostka ta od momentu wejścia na wody cieśniny Bełt Samsø eskortowana była przez duński okręt patrolowy Freja (P 521) typu Diana. Co warto, podkreślić Czusowoj nie jest jednostką nową, ale dosłownie unikalną w swojej klasie, w całej rosyjskiej flocie WMF (Wojenno-morskoj fłot). Zbudowany został przez stocznię Jarosławskij sudostroitielnyj zawod w Jarosławiu w Obwodzie Jarosławskim, jako okręt eksperymentalny OS (Opytowoje sudno). Jego projekt powstał w wyniku modyfikacji planów holownika pełnomorskiego proj. 745 Sadko. Do służby, jako OS-572, wprowadzony został 31 grudnia 1987 roku. W dniu 1 maja 1998 roku okręt przeklasyfikowano na mały okręt rozpoznawczy i pod oznaczeniem alfanumerycznym GS 31 (gidrograficzeskoje sudno) przeniesiono go do 518. Samodzielnego dywizjonu okrętów specjalnego przeznaczenia centrum wywiadu Floty Północnej z miejscem stałego bazowania w Siewieromorsku (znany też jako 518. Samodzielny dywizjon okrętów rozpoznawczych). Warto w tym miejscu przypomnieć że Rosjanie, do połowy lat 90. ubiegłego wieku, dla ukrycia ich prawdziwego przeznaczenia, nadawali małym i średnim okrętom rozpoznawczym oznaczenia tożsame z okrętami hydrograficznymi GS, podczas gdy duże okręty nosiły na burcie oznaczenie SSW (Sudno Swiazi, pol. Okręt komunikacyjny). 29 lipca 2006 roku okrętowi nadano nazwę własną, pod którą operuje obecnie (co ciekawe z burt nie usunięto wcześniejszego oznaczenia, jak miało to miejsce w przypadku innych okrętów rozpoznawczych).
Okręt ten został gruntownie zmodernizowany w 2016 roku i od tego czasu sukcesywnie otrzymuje nowe specjalistyczne wyposażenie umożliwiające realizację zadań z zakresu szeroko pojętego zwiadu elektronicznego określanego akronimem SIGINT (signals intelligence, ros.. RER radioelektronnajarazwiedka). Poza jednak gromadzeniem informacji pozyskiwanych z impulsowej analizy przechwytywanych sygnałów radiowych COMINT (Communication Intelligence) oraz promieniowania elektromagnetycznego sygnałów sondujących stacji radiolokacyjnych ELINT (Electronic Intelligence) okręt ten może realizować także całe spektrum zadań związanych z rozpoznaniem akustycznym ACINT (Acoustical Intelligence) z wykorzystaniem sonaru holowanego o zmiennej głębokości zanurzania (który zabudowany jest w sporej wielkości zabudowie na rufie okrętu).
Na podstawie analizy dostępnych zdjęć, można zauważyć że GS 31 został doposażony w systemy nieustępujące najnowszym jednostkom tej klasy w WMF. Okręt wyposażony został m.in. w: najnowszy system ELINT typu CZWA-001-04RP Sirius, a także COMINT. Co więcej na powierzchni nadbudówki oraz innych pionowych konstrukcji na okręcie rozmieszczono łącznie 10 anten w kształcie litery „T” (zapewniających niemalże 360° zakres obserwacji wokół okrętu), będących częścią najnowszego, instalowanego na innych okrętach rozpoznawczych, systemu COMINT (najprawdopodobniej pracującego w paśmie UHF).
Należy podkreślić że jest to pierwsza wizyta tego okrętu na Morzu Bałtyckim, choć dokładny cel wizyty nie jest znany, szczególnie że Flota Bałtycka dysponuje stosunkowo dużą ilością okrętów rozpoznawczych. W składzie, stacjonującego w Bałtyckiej Bazie Wojenno–Morskiej w Bałtyjsku, 72. Dywizjonu Okrętów Rozpoznawczych znajdują się bowiem aż cztery okręty rozpoznawcze: po dwa proj. 503R i proj. 864 Meridian, co stanowi aż 31% wszystkich jednostek tej klasy w WMF. Niemniej żaden z nich nie dysponuje sonarem holowanym.
Czusowoj legitymuje się wypornością pełną 1620 ton przy wymiarach kadłuba 56,5 x 12,64 x 4,6 m. Napęd stanowią dwa silniki wysokoprężne o mocy po 1100 kW oraz pojedynczy silnik elektryczny PG 950/170M.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu