Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Katastrofa samolotu M-346 Bielik - aktualizacja

Fot. 4 Skrzydło Lotnictwa Szkolnego

12 lipca 2024 r. ok. godz. 13:00 na terenie lotniska Gdynia-Kosakowo (Babie Doły), podczas lotu treningowego, rozbił się samolot M-346 Bielik. Pilot poniósł śmieć na miejscu.

Pierwsze oficjalne informacje zostały podane w komunikacie prasowym opublikowanym przez Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych. Rzecznik prasowy DG RSZ ppłk Marek Pawlak poinformował, że samolot uderzył w płytę lotniska i że trwa akcja ratunkowa.

Więcej szczegółów ujawnił podczas specjalnie zwołanej konferencji prasowej Inspektor Sił Powietrznych gen. dyw. pil. Ireneusz Nowak. Zgodnie z przekazanymi informacjami, samolot pilotował mjr pil. Robert Jeł z 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego. Do tragicznego zdarzenia doszło podczas lotu treningowego w ramach przygotowania do obchodów 30-lecia Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Jak poinformował gen. Nowak, mjr Jeł był bardzo doświadczonym pilotem i instruktorem. Miał wylatane ok. 2000 godzin na różnych typach samolotów, w tym 1100 na M-346 Bielik, co czyniło go jednym z najbardziej doświadczonych pilotów samolotu tego typu na świecie.

Odnosząc się do warunków lotu, gen. Nowak przekazał, że oprócz wysokiej temperatury, warunki pogodowe były dobre. Zgodnie z przekazanymi informacjami, samolot pilotowany przez mjr. Jeła noszący nr burtowy 7714 został oddany do użytku w 2022 roku i był wyposażony w najnowocześniejsze instrumenty i systemy bezpieczeństwa. Gen. Nowak przekazał również, że pilot nie podjął próby katapultowania się.

Prace na miejscu zdarzenia podjęła Prokuratura i Żandarmeria Wojskowa oraz Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, które będą wyjaśniać przyczyny wypadku.

Gen. Nowak poinformował również, że wszystkie loty samolotów M-346 Bielik, a także wszystkie loty pokazowe zostały wstrzymane.

M-346 Bielik to dwumiejscowy szkolno-treningowy samolot opracowany i produkowany przez włoskie konsorcjum Alenia Aermacchi (obecnie Leonardo). Wykorzystywany jest w Siłach Zbrojnych RP od 2016 roku. Oprócz Polski, użytkownikami tego typu samolotów w różnych wersjach są siły powietrzne Włoch, Singapuru i Izraela. W ostatnich latach samoloty M-346 zakupiła Nigeria.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc