16 czerwca Departament Stanu poinformował o wydaniu zgody na potencjalną sprzedaż do Kanady sprzętu i uzbrojenia przeznaczonego do realizacji programu modernizacji części wielozadaniowych samolotów bojowych Boeing C/F-18A/B Hornet eksploatowanych w Kanadzie.
Według dokumentacji, która została przesłana do Kongresu Stanów Zjednoczonych w ramach dalszego procesu autoryzacji zgodnej z programem FMS, maksymalna wartość zamówienia może wynieść 862 mln dolarów. Prace mają pozwolić na utrzymanie w linii dwóch eskadr samolotów do czasu wdrożenia do służby maszyny nowej generacji.
W ramach autoryzowanego pakietu, Stany Zjednoczone chcą sprzedać do Kanady 50 pocisków AIM-9X Sidewinder Block II, taką samą liczbę szkolno-treningowych makiet CATM-9X Block II, 10 treningowych NATM-9X Block II, 38 stacji radiolokacyjnych AN/APG-79(v)4 z antenami AESA, 20 zasobników szybujących AGM-154C JSOW, 112 radiostacji AN/ARC-210 RT-2036, 30 celów pozornych ITALD. Dodatkowo pakiet obejmuje wsparcie logistyczno-szkoleniowe, integrację stacji radiolokacyjnej oraz systemu Auto GCAS.
Obecnie władze Kanady planują wybór następcy dla samolotów C/F-18A/B Hornet. W walce o kontrakt na 88 maszyn nowego pokolenia uczestniczą producenci amerykańscy (Lockheed Martin F-35A Lightning oraz Boeing F/A-18E/F Super Hornet), a także europejski Saab JAS-39E/F Gripen. Ze względów operacyjno-politycznych z rywalizacji wycofało się konsorcjum Eurofighter oraz francuska firma Dassault.
(Łukasz Pacholski) | Foto: Ministerstwo Obrony Kanady |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu