13 listopada w stoczni Naval Group w Lorient zwodowano Lorraine, ostatnią fregatę typu FREMM przeznaczoną dla francuskiej Marine nationale. Okręt jest jednocześnie drugą jednostką w wersji przeciwlotniczej FREMM DA.
Stępkę Lorraine (F 657) położono 15 maja 2019 r. Fregata, podobnie jak Alsace (F 656), należy do wariantu przeciwlotniczego FREMM DA (Frégate Européenne Multimissions de Défense Aérienne, pol. europejska fregata wielozadaniowa obrony powietrznej), który od pozostałych francuskich FREMM-ów wyróżnia się kilkoma modyfikacjami. Chodzi m.in. o zwiększenie mocy i zastosowanie większej liczby modułów nadawczych w wielofunkcyjnej stacji radiolokacyjnej Thales Herakles, uaktualnienie oprogramowania systemu zarządzania walką Naval Group SETIS, dodanie trzech konsol wielofunkcyjnych w bojowym centrum informacyjnym do obsługi systemu walki, czy poszerzony zestaw środków łączności. Skorygowano też kształt masztu na śródokręciu, aby miał jak najmniejszy negatywny wpływa na działanie Heraklesa. Ponadto podwojono liczbę zabieranych pocisków przeciwlotniczych MBDA Aster-15 i Aster-30 - do 32 sztuk. Zachowano przy tym inne możliwości bojowe FREMM-ów w wersji bazowej, optymalizowanej do walki podwodnej.
Dwa FREMM-y DA, wraz z parą starszych fregat przeciwlotniczych typu Horizon, będą zapewniały strefową obronę przeciwlotniczą i przeciwrakietową najważniejszych jednostek floty: lotniskowca atomowego Charles de Gaulle i śmigłowcowców typu Mistral oraz grup okrętowych wokół nich skoncentrowanych.
Obecnie trwają próby morskie Alsace, która ma wejść do służby wiosną przyszłego roku, zaś Lorraine będzie wyposażana w stoczni. Ma być przekazana francuskiej marynarce w listopadzie 2022 r.
Pierwotnie bilateralny program budowy fregat wspólnie z Włochami przewidywał dostarczenie 17 okrętów Marina nationale i 10 włoskiej Marina Militare. Z czasem Paryż okroił ich liczbę do 11, a ostatecznie francuska część programu zakończy się na ośmiu jednostkach (sześć FREMM i dwie FREMM DA). Stocznia w Lorient zbudowała też dwa okręty na eksport. W styczniu 2014 r. Królewska Marynarka Wojenna Maroka odebrała Mohammeda VI (701), zaś w marcu 2016 r. Arabska Republika Egiptu przejęła Tahya Misr (FFG 1001). Ten ostatni okręt był budowany jako Normandie, z przeznaczeniem dla floty francuskiej, ale już po ukończeniu sprzedano jednostkę, zaś jej nazwę i numer taktyczny F 651 przeniesiono na nowo zbudowany, szósty okręt serii. Osiągnięcie finalnej fazy programu FREMM pozwoli zakładowi Naval Group przenieść pełne moce produkcyjne na kolejny, którym jest budowa pięciu fregat nowej generacji FDI (Frégate de Défense et d'Intervention, pol. fregata obronno-interwencyjna).
Tymczasem, 10 listopada Ministerstwo Sił Zbrojnych Republiki Francuskiej poinformowało o udanym odpaleniu przez Bretagne (F 655), piątego FREMM-a, pocisku manewrującego MBDA MdCN (Missile de Croisière Naval). MdCN jest przeznaczony do uderzeń na nieruchome cele zlokalizowane w głębi lądu. Zasięg pocisków oficjalnie wynosi „ponad 1000 km”. Pociski te są w uzbrojeniu fregat FREMM i najnowszych wielozadaniowych okrętów podwodnych typu Barracuda, których prototyp - Suffren - wykonał pierwsze strzelanie kwalifikacyjne 20 października.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Dobry udany program Francja Włochy Maroko Egipt ale najważniejszy eksportowy sukces odnieśli Włosi okręty dla US Navy to jest coś, biznes z Egiptem teź coś o fregatach była mowa ale poczekajmy.