11 czerwca gen. bryg. Mikael Frisel, szef Zarządu Materiałów Obronnych Ministerstwa Obrony Królestwa Szwecji (FMV, Försvarets materielverk), poinformował o zakończeniu dostaw samobieżnych moździerzy wieżowych Grkpbv90 Mjölner do jednostek Svenska armén (Wojska Lądowe Królestwa Szwecji).
Do szwedzkich jednostek trafiło łącznie 40 moździerzy. Umowę na ich dostawę zawarto między FMV a BAE Systems Hägglunds (producent moździerza i integrator oraz producent podwozia CV90) w 2016 r., miała ona wartość 575 mln SEK (wówczas ok. 68 mln USD). Każdy z pięciu szwedzkich batalionów zmechanizowanych miał otrzymać osiem wozów. Współpracują one z pojazdami amunicyjnymi na bazie wszędołazów przegubowych Bv206 (także wyrób BAE Systems). Próby ogniowe zainicjowano w 2018 r. Pierwsze moździerze zostały przekazane we wrześniu 2019 r. Pierwotnie przewidywano zakończenie dostaw na koniec 2020 r. Według gen. Frisela, są obecnie prowadzone negocjacje dotyczące dostawy kolejnych 20 egzemplarzy.
Moździerz cechuje nietypowa, dwulufowa konstrukcja (przy czym 120 mm lufy pochodzą ze Słowacji, ich producentem jest spółka Konštrukta-Defence, a stal do ich produkcji wytworzyły zakłady ZTS Metalurg). Mechanizm ręcznego ładowania pozwala na uzyskanie maksymalnej szybkostrzelności rzędu 16 strz./min, lecz najprawdopodobniej jest ona realna raczej teoretycznie i faktycznie jest znacząco niższa. Moździerz może razić cele na dużych odległościach (choć maksymalny zasięg prowadzenia ognia nie jest podawany) w azymucie do 60°, bez kosztownego i skomplikowanego technicznie mechanizmu obrotowego wieży, co jednak nieco ogranicza możliwość wykorzystania w walce. Mjölner może prowadzić ogień w zakresie kątów podniesienia od 45 do 83°. Przewożony zapas amunicji wynosi 98 nabojów.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu