Śmigłowce Mi-2 w polskim lotnictwie wojskowym (cz.2)

Śmigłowce Mi-2 w polskim lotnictwie wojskowym. Start dwóch rozpoznawczych Mi-2R. Dobrze widoczna skrzynka pod tylną belką ogonową mieszcząca lotniczy aparat fotograficzny. Fot. Adam Gołąbek

Śmigłowce Mi-2 w polskim lotnictwie wojskowym. Start dwóch rozpoznawczych Mi-2R. Dobrze widoczna skrzynka pod tylną belką ogonową mieszcząca lotniczy aparat fotograficzny. Fot. Adam Gołąbek

Jednorazowo najwięcej Mi-2 służyło w 1985 r. – 270 szt. W kolejnej dekadzie w wyniku awarii, katastrof, uszkodzeń oraz wyczerpania resursu wycofano 43 egzemplarze. W 2006 r. w służbie pozostawały 82 szt. 31 stycznia 2016 r. stan Mi-2 w lotnictwie Sił Zbrojnych RP przedstawiał się następująco…

W jednostkach Wojsk Lądowych

Śmigłowce Mi-2 są użytkowane w kilku wersjach: bojowej (w trzech wariantach), rozpoznawczej, dowódczej, chemicznej, transportowej i szkolnej. Do ich zadań należy wsparcie ogniowe wojsk na polu walki, rozpoznanie i korygowanie ognia artylerii, rozpoznanie wzrokowe, obrazowe oraz chemiczno-radiologiczne, zadymianie oraz loty transportowo-łącznikowe. Ponadto używa się je do szkolenia. Mi-2 stanowią podstawowe wyposażenie 49. Bazy Lotniczej (BL) w Pruszczu Gdańskim i 56. BL w Inowrocławiu (1. Brygada Lotnictwa Wojsk Lądowych). Teoretycznie te wielozadaniowe śmigłowce, są uzupełnieniem bojowych Mi-24. Jednak w praktyce, ze względu na to, że z zestawu uzbrojenia Mi-24 trzeba było wycofać przeciwpancerne pociski kierowane Falanga i Szturm z powodu utraty przez nie resursu, to w praktyce, to te ostatnie są uzupełnieniem dla Mi-2 uzbrojonych w pociski kierowane Malutka. Sytuacja taka będzie miała miejsce do czasu wprowadzenia do służby nowych śmigłowców bojowych pozyskanych w ramach programu Kruk.

W ratownictwie lądowym

Śmigłowce Mi-2 służą także w Grupach Poszukiwawczo-Ratowniczych w Świdwinie (1. GPR), w Mińsku Mazowieckim (2. GPR) i w Krakowie (3. GPR). Są to samodzielne lotnicze jednostki wojskowe przeznaczone do zadań poszukiwawczo-ratowniczych na obszarach lądowym RP i przygranicznym państw sąsiednich. Pełnią one dyżury ratownicze w narodowym systemie ratownictwa lotniczego. Wszystkie posiadają znacznie nowocześniejsze śmigłowce W-3 Sokół w wersji ratownictwa lotniczego (W-3RL), stąd znacznie starsze Mi-2 służą do zwiększenia nalotu i podtrzymania umiejętności personelu latającego i specjalistycznego. Ich wycofanie ze służby to kwestia czasu, ponieważ niektóre egzemplarze w tym roku skończą 40 lat eksploatacji! (554507115, 554510125, 554437115). Mimo to Mi-2 nadal są remontowane. W 2015 r. remont główny przeszedł egzemplarz 554437115, co daje mu kolejne 10 lat użytkowania. Po wyczerpaniu resursów Mi-2 nie planuje się zastąpienia wycofanych ze służby maszyn tego typu innymi śmigłowcami. Piloci tych jednostek będą wykonywali swoje zadania tylko na W-3RL Sokół, do czasu pozyskania jakościowo nowego sprzętu, co przewiduje „Plan Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP”.

W służbie na morzu

Zasadniczo morska służba ratownicza Mi-2RM zakończyła się w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku wraz z wprowadzeniem do Lotnictwa Marynarki Wojennej śmigłowców W-3RM Anakonda (1992-2002). Mimo to na stanie lotnictwa morskiego pozostawały cztery Mi-2RM. Ostatni śmigłowiec w tej wersji zakończył służbę 31 marca 2010 r.

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusermagnifiercrossmenulistfunnelsort-amount-asc