Jubileuszowy dziesięciotysięczny samolot zbudowany w zakładach konsorcjum Airbusa był jednym spośród 16 746 maszyn zamówionych przez 393 klientów. Prawdopodobnie nie przez przypadek nie był nim najpopularniejszy wąskokadłubowy A320, ale najnowocześniejszy produkt europejskiego konsorcjum: Airbus A350 XWB-900. Samolot nie dość, że jest obecnie maszyną szerokokadłubową z którą producent wiąże największe plany ale i trafił do odpowiedniego operatora. Zostały nim linie Singapore Airlines (SIA), które zamawiając 67 tego typu maszyn są jednym z największych klientów. Jubileuszowy Airbus A350 o numerze seryjnym MSN54 był jednocześnie 42. tego typu wyprodukowanym samolotem i jako szósty trafił do floty tego przewoźnika. Należy nadmienić, że linie Singapore Airlines złożyły pierwsze zamówienie w Airbusie w 1979 r., a z biegiem lat przewoźnik i jego spółki zależne zamawiały kolejne modele airbusów. Obecnie Singapore Airlines eksploatują samoloty A330, A350 XWB i A380, a jej regionalne spółki latają na maszynach z wąskokadłubowej rodziny A320.
Przekazanie samolotu uświetniła specjalna ceremonia, którą osobiście prowadził dyrektor generalny Airbus Group Tom Anders, z udziałem dyrektora generalnego Singapore Airlines. …Od chwili powstania innowacja była w centrum wszystkiego, co robimy w Airbusie. To pozwala widzieć nas jako wdrażających to, co jest dziś w światowej flocie najbardziej nowoczesne. Przy silnym nacisku na badania i rozwój, ciągłą innowację i ulepszenia zapewnimy, że pozostaniemy na czołowej pozycji, dostarczając liniom lotniczym najlepsze samoloty. Jesteśmy szczególnie dumni, że świętujemy ten milowy krok z liniami Singapore Airlines, które są jednym z naszych stałych klientów i prawdziwym partnerem. Obecnie linie Grupy SIA operują samolotami z całego naszego asortymentu produktów, o najwyższych poziomach doskonałości technicznej. Nie ma lepszego potwierdzenia dla naszych produktów i dziękujemy SIA za stałe zaufanie, partnerstwo i wsparcie – powiedział Tom Enders, dyrektor generalny Airbus Group podczas ceremonii przekazania jubileuszowego samolotu.
Zbudowanie dziesięciotysięcznego samolotu zajęło producentowi 42 lata i 5 miesięcy, a droga do tego wyniku nie była usłana różami. Samoloty konstrukcji Airbusa były przez cały czas sukcesywnie modernizowane, a każdy kolejny model przynosił istotne korzyści pod względem oszczędności paliwa, niezawodności operacyjnej i komfortu lotu. A zaczęło się to wszystko 47 lat temu...
W 1969 r. został uruchomiony program budowy pierwszego na świecie dwusilnikowego samolotu szerokokadłubowego. Historia prac jest ściśle związane z producentem, gdyż do jego budowy zostało powołane europejskie konsorcjum Airbus Industrie.
[table type="table-striped"]
29.05.1969 r. | Uruchomienie programu budowy samolotu A300 |
09.11.1971 r. | Air France składa pierwsze zamówienie na samoloty Airbusa |
28.10.1972 r. | Oblot prototypu samolotu A300 |
10.05.1974 r. | Airbus dostarcza liniom Air France pierwszego A300 |
03.04.1982 r. | Oblot prototypu samolotu A310 |
02.03.1984 r. | Uruchomieniu programu budowy samolotu wąskokadłubowego A320 |
05.06.1987 r. | Uruchomienie programu budowy samolotów A330/A340 |
22.02.1987 r. | Oblot prototypu samolotu wąskokadłubowego A320 |
26.03.1988 r. | Airbus dostarcza liniom Air France pierwszego A320 |
25.10.1991 r. | Oblot prototypu samolotu szerokokadłubowego A340 |
02.11.1992 r. | Oblot prototypu samolotu szerokokadłubowego A330 |
2.02.1993 r. | Airbus dostarcza liniom Lufthansa pierwszego A340 |
11.03.1993 r. | Oblot prototypu samolotu wąskokadłubowego A321 |
25.03.1993 r. | Airbus realizuje dostawę 1000. samolotu. Samolot typu A340-300 odbierają linie Air France |
17.01.1994 r. | Airbus dostarcza liniom Air Inter pierwszego A330 |
13.09.1994 r. | Oblot samolotu towarowego A300-600 ST Beluga |
19.08.1995 r. | Oblot prototypu samolotu wąskokadłubowego A319 |
25.04.1996 r. | Airbus dostarcza liniom Swissair pierwszego A319 |
18.05.1999 r. | Airbus realizuje dostawę 2000. samolotu. Samolot typu A340-300 odbierają linie Lufthansa |
19.12.2000 r. | Uruchomienie programu budowy dwupokładowego samolotu A380 |
15.01.2002 r. | Oblot prototypu samolotu wąskokadłubowego A318 |
19.07.2002 r. | Airbus realizuje dostawę 3000. samolotu. Samolot typu A320 odbierają linie Jet Blue Airways |
22.07.2003 r. | Airbus dostarcza liniom Frontier Airlines pierwszego A318 |
27.04.2005 r. | Oblot prototypu samolotu A380 |
9.09.2005 r. | Airbus realizuje dostawę 4000. samolotu. A330-300 odbierają linie Lufthansa |
17.01.2007 r. | Uruchomienie programu budowy samolotu towarowego A330-200F |
5.07.2007 r. | Zakończenie produkcji A300/A310 oraz ostatnia dostawa dla FedEx |
15.10.2007 r. | Airbus dostarcza Singapore Airlines pierwszego A380 |
13.12.2007 r. | Airbus realizuje dostawę 5000. samolotu. Samolot A330-200 odbierają linie Qantas |
28.09.2008 r. | W Tianjin (Chiny) zostaje uruchomiona linia montażu końcowego A320 |
18.01.2010 r. | Airbus realizuje dostawę 6000. samolotu. Samolot typu A380 odbierają linie Emirates Airline |
9.08.2010 r. | Linie Etihad Crystal Cargo odbierają pierwszy A330-200F |
10.11.2011 r. | Airbus ogłasza zakończenie produkcji A340. Ostatni samolot został przekazany dla firmy leasingowej AJW Capital Partners |
12.12.2011 r. | Airbus realizuje dostawę 7000. samolotu. Samolot typu A321 odbierają linie US Airways |
20.01.2012 r. | Middle East Airlines odbierają 5-tysieczny samolot wąskokadłubowy rodziny A320 |
14.06.2013 r. | Oblot prototypu samolotu A350 XWB-900 |
19.07.2013 r. | Cathay Pacific z Hongkongu obierają tysięczny A330 |
5.08.2013 r. | Airbus realizuje dostawę 8000. samolotu. Samolot typu A320 odbierają indonezyjskie linie AirAsia |
22.12.2014 r. | Airbus dostarcza liniom Qatar Airways pierwszego A350 XWB |
14.09.2015 r. | W Mobile zostaje uruchomiona linia montażu końcowego samolotów A320 |
20.03.2015 r. | Airbus realizuje dostawę 9000. samolotu. Samolot typu A321 odbierają wietnamskie linie VietJet Air |
20.01.2016 r. | Airbus dostarcza liniom Lufthansa pierwszego A320neo |
25.04.2016 r. | JetBlue odbierają pierwszy samolot A321 zmontowany w amerykańskie wytwórni Airbusa w Mobile |
14.10.2016 r. | Airbus realizuje dostawę 10000. samolotu. Samolot typu A350XWB odbierają linie Singapore Airlines |
[/table]
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu