Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Amerykanie planują wieloletni zakup okrętów

Fot. US Navy

20 sierpnia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych przesłał do Kongresu informację o planowanym zawarciu wieloletniej umowy ze stocznią Huntington Ingalls Industries w Pascaguli, która będzie dotyczyć zamówienia czterech okrętów desantowych.

Powyższy projekt, o szacowanej wartości 11,5 mld USD, ma obejmować trzy transportowe okręty desantowe doki typu San Antonio Flight II (przyszłe LPD-33, LPD-34 oraz LPD-35) oraz jeden wielozadaniowy śmigłowcowiec desantowy typu America Flight I (przyszły Helmand Province LHA-10). W tym drugim przypadku, zawarto już wstępną umowę z wykonawcą (16 listopada 2023 roku, 130 mln USD wartości).

Okręty typu San Antonio mają zostać zamówione w roku podatkowym FY25, FY27 oraz FY29. Z kolei pełne finansowanie budowy LHA-10 ma mieć miejsce w roku podatkowym FY27. Jak wskazuje Departament Obrony, jednoczesne zamówienie czterech okrętów ma umożliwić ograniczenie kosztów budowy o około 900 mln USD. Wszystkie jednostki zbuduje stocznia w Pascaguli, która jest głównym dostawcą okrętów desantowych dla US Navy.

Oba typy jednostek mają kluczowe znaczenie dla utrzymania potencjału desantowego Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych, który wymaga dysponowania 31 jednostkami.

W przypadku okrętów typu San Antonio, dotychczas w linii znajduje się dwanaście jednostek wersji Flight I. Trzynasty przedstawiciel został dostarczony przez stocznię w kwietniu bieżącego roku i obecnie oczekiwane jest uroczyste wprowadzenie do służby. Dodatkowo w budowie znajdują się pierwsze dwa desantowce reprezentujące Flight II (przyszłe USS Harrisburg oraz USS Pittsburgh). Powyższa seria ma zastąpić jednostki typów Whidbey Island oraz Harpers Ferry.

Z kolei w przypadku typu America, obecnie w linii znajdują się dwie jednostki w wersji Flight 0. Dodatkowo w stoczni HII w Pascaguli budowane są dwa kolejne (reprezentujące wersję Flight I), czyli przyszłe USS Bougainville (LHA-8) oraz USS Fallujah (LHA-9). Ich zadaniem jest wypełnienie przestrzeni po wycofanych z linii okrętach typu Tarawa oraz planowanych do wycofania typu Wasp.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc