13 lipca media węgierskie poinformowały (w tym combatant.blog.hu), że komisarz rządu ds. rozwoju obronności Gáspár Maróth wraz z wybraną grupą dziennikarzy, złożył wizytę w zakładach koncernu Airbus w Marignane, gdzie goście mogli zapoznać się z procesem realizacji zamówienia na dostawę szesnastu wielozadaniowych śmigłowców H225M.
Jednym z głównych powodów wizyty było uruchomienie procesu montażu ostatecznego pierwszego egzemplarza H225M przeznaczonego dla Węgier. Zgodnie z wieloletnią tradycją, związaną z tego typu wydarzeniami, przedstawiciel władz państwa zamawiającego złożył symboliczny podpis na kadłubie wiropłata. Zgodnie z harmonogramem, pierwszy węgierski H225M trafi do użytkownika w 2023 roku – kontrakt obejmujący dostawę szesnastu został zawarty w grudniu 2018 roku. Maszyny mają być wyposażone w moduł HForce, który pozwala na zabranie i wykorzystanie uzbrojenia podwieszanego. Będą to kolejne wiropłaty Airbusa w węgierskich siłach zbrojnych – w czerwcu 2018 roku podpisano kontrakt na dostawy 20 wielozadaniowych H145M – ich dostawy są już realizowane. Dodatkowo siły zbrojne tego kraju korzystają także z dwóch odrzutowych samolotów pasażerskich Airbus A319, które są wykorzystywane do lotów VIP oraz transportu personelu.
Co ciekawe, w czasie wizyty ogłoszono, że część śmigłowców będzie montowana także z podzespołów wyprodukowanych na Węgrzech. W ramach porozumienia pomiędzy rządem oraz koncernem Airbus, w mieście Gyula budowana jest fabryka, mająca dostarczać komponenty układu napędowego i przeniesienia mocy. Co więcej, Gáspár Maróth wskazał, że część zamówionych śmigłowców może zostać zmodyfikowana na etapie produkcji i montażu - część H225M ma służyć jako wsparcie dla sił specjalnych i z tego powodu Węgrzy analizują możliwość montażu sond do uzupełniania paliwa w powietrzu. W momencie podpisania kontraktu tego typu opcja nie była możliwa (proces certyfikacji), a w 2020 roku Budapeszt zamówił dwa samoloty transportowo-tankujące Embraer KC-390 Millennium. Dodatkowo Węgrzy zacieśnili współpracę z Niemcami w celu wspólnej eksploatacji samolotów Airbus A400M Atlas, które także dysponują możliwością uzupełniania paliwa w powietrzu (w tym śmigłowców Airbus H225M).
W przypadku Węgier, proces modernizacji i wymiany generacyjnej wiropłatów został zrealizowany w 85% (deklaracja polityczna). H225M mają zastąpić obecnie eksploatowane wielozadaniowe śmigłowce transportowe produkcji rosyjskiej. Najprawdopodobniej ostatnim elementem, który ma zostać zakupiony, to wybór nowych maszyn bojowych, które zastąpią Mi-24.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
My też mogliśmy także mieć...mamy za to abramsy bez offsetu i przetargu oraz 4 biedahawki.