29 czerwca, w odpowiedzi na pytania redakcji Zespołu Badań i Analiz Militarnych, rzecznik prasowy 1. Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie poinformował, że obecnie w Polsce nie ma żadnego samolotu Boeing 737/BBJ2 przeznaczonego do przewozów rządowych VIP.
Powodem tego stanu rzeczy jest fakt, że w wyniku opóźnień związanych z procedurami zapobiegania rozprzestrzeniania pandemii COVID-19, nadal nie doszło do odbioru dwóch samolotów Boeing BBJ2, które przechodzą proces zabudowy docelowej konfiguracji wyposażenia w zakładach Sabena Technics w Bordeaux. Dotychczas zakładano, że pierwszy z nich trafi do Warszawy w maju bieżącego roku, w czerwcu miał dolecieć drugi zamówiony egzemplarz. Zgodnie z deklaracjami Ministerstwa Obrony Narodowej, para BBJ2 miała osiągnąć gotowość operacyjną w drugiej połowie lipca.
Pomimo opóźnień, zgodnie z harmonogramem, 21 czerwca do Bordeaux przebazowano Boeinga 737NG o rejestracji „0110” - był to pierwszy wojskowy samolot tego typu, który został dostarczony do Polski w listopadzie 2017 roku. Powyższa maszyna (w klasycznej konfiguracji pasażerskiej) była wykorzystywana dotychczas do szkolenia personelu, transportu żołnierzy i sprzętu, a także przewozu rządowych VIP. Zgodnie z umową, ma przejść proces przebudowy zgody z konfiguracją pozostałych dwóch maszyn.
Z tego względu do przewozu VIP mogą być obecnie wykorzystywane dwa samoloty dyspozycyjne Gulfstream G550 oraz pasażerskie Embraer ERJ-175 czarterowane od Polskich Linii Lotniczych LOT (umowa dotycząca dwóch maszyn jest ważna do końca bieżącego roku).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu