Zaloguj

Rządowe VIP dłużej polatają czarterowanymi samolotami Embraer ERJ-175

Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął negocjacje w sprawie wydłużenia usługi czarteru samolotów ERJ-175. Fot. Łukasz Pacholski

8 grudnia Inspektorat Uzbrojenia poinformował o uruchomieniu negocjacji z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT S.A. w celu wydłużenia umowy dotyczącej czarteru dwóch samolotów pasażerskich Emraer ERJ-175, które służą do transportu ważnych osobistości.


Szacowana wartość umowy może wynieść 99 mln złotych bez VAT, jednak dokładna wartość zostanie podana w momencie podpisania. Ma ona obowiązywać do końca 2021 roku. Będzie to kolejna usługa, obecnie przewoźnik wykonuje ją na bazie kontraktu zawartego w grudniu 2018 roku i obowiązującego do końca bieżącego roku. Powodem wydłużenia potrzeby czarterowania samolotów od PLL LOT jest opóźnienie w procesie dostaw pary Boeingów BBJ2 (VIPowska wersja 737-800), które miały trafić do Polski do końca 2020 roku. To zaś jest wynikiem panującej na świecie pandemii Covid-19, według koncernu Boeing dostawa ma zostać zrealizowana nie wcześniej niż w marcu 2021 roku. Dodatkowo potrzeba wydłużenia eksploatacji Embraerów jest wynikiem opóźnień w procesie testów i szkolenia (z udziałem podmiotów ze Stanów Zjednoczonych, Francji, Szwecji i Polski).

Para samolotów pasażerskich Embraer ERJ-175 (o rejestracji SP-LIG i SP-LIH) są wykorzystywane do realizacji usług przewozu rządowych VIP od połowy 2010 roku. Wraz z zamówieniem przez Ministerstwo Obrony Narodowej nowych maszyn dla 1. Bazy Lotnictwa Transportowego ich rola miała ulegać stopniowemu zmniejszeniu, szczególnie po dostawach zamówionego sprzętu (pary dyspozycyjnych Gulfstream G550 w 2017 roku oraz pierwszego “tymczasowego” 737-800, który przybył do Warszawy w listopadzie 2017 roku). Te pierwsze osiągnęły gotowość do lotów o statusie HEAD w sierpniu 2018 roku.


Nie można wykluczyć, że dalsza eksploatacja VIPowskich ERJ-175 ma na celu ograniczenie użycia G550 w zadaniach lotów na terenie Europy, szczególnie w przypadku podróży większych delegacji - głównym ograniczeniem G550 jest bowiem konfiguracja wnętrza, która umożliwia zabranie niewielkiej liczby ważnych pasażerów.

reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

One comment on “Rządowe VIP dłużej polatają czarterowanymi samolotami Embraer ERJ-175”

  1. Oby jak najkrócej tego patologicznego rozwiązania, po to kupiliśmy G-550 i BBJ2, to powinno na jakieś ćwierć wieku załatwić loty VIP na normalnym poziomie.

  • Reklama Kongsberg
  • reklama Telesystem

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc