Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Zwiększa się gotowość operacyjna myśliwców US Air Force

Samolot myśliwsko-bombowy F-15E z dywizjonu testowego 40th FLTS. W roku fiskalnym 2020 F-15E zanotowały, jako jedyne obok szkolno-bojowych F-15D, spadek gotowości do wykonywania zadań. Fot. USAF

Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (US Air Force) poinformowały o zwiększeniu się gotowości do wykonywania zadań w ich flocie samolotów myśliwskich. W 2020 roku zanotowano wzrost w stosunku do roku fiskalnego 2019, chociaż wśród niektórych typów samolotów zanotowano pogorszenie gotowości.

Gotowość do wykonywania zadań (MCR – Mission Capable Rate) to współczynnik określający jaki procent samolotów danej floty gotowych jest do natychmiastowego wykonywania przynajmniej jednego z wyznaczonych im zadań operacyjnych w określonym przedziale czasu. Pełna gotowość do wykonywania zadań określa jaki procent samolotów danej floty jest w stanie wykonać pełny zakres przypisanych im zadań.

W roku fiskalnym 2020 (który trwał od 1 października 2019 do 30 września 2020 r.) wzrost współczynnika MCR zanotowano we flotach myśliwców: F-15C, F-16C/D, F-22A oraz F-35A. Wzrost gotowości wykazała też flota samolotów szturmowych A-10C, których dywizjony według nomenklatury USAF określone są jako „myśliwskie”. Spadek gotowości do wykonywania zadań zanotowano we flocie myśliwców F-15D oraz samolotów myśliwsko-bombowych myśliwców F-15E.

Sprawność amerykańskich samolotów myśliwskich

Typ MCR w roku fiskalnym 2019 MCR w roku fiskalnym 2020
F-15C 70,05% 71,93%
F-15D 72,45% 70,52%
F-15E 71,29% 69,21%
F-16C 72,97% 73,90%
F-16D 70,37% 72,11%
F-22A 50,57% 51,98%
F-35A 61,6% 76,07%
A-10C 71,20% 72,04%

Największy wzrost MCR wykazała flota myśliwców 5. generacji F-35A – z 61,6 proc. w roku fiskalnym 2019 do 76,07 proc. w roku 2020. Przyczynił się do tego głównie wzrost tempa dostaw części zamiennych, zwiększenie liczby zakładów remontowych uprawnionych do wykonywania okresowych i nieplanowanych przeglądów technicznych oraz postępująca modernizacja egzemplarzy starszych wersji. Wyposażane są one w nowsze, a tym samym mniej zawodne komponenty awioniki oraz zmodyfikowane komponenty strukturalne, które instalowane są w nowych egzemplarzach F-35.

Pomimo minimalnej poprawy, wciąż nie najlepszy współczynnik MCR wykazuje flota myśliwców F-15C/D. Jednomiejscowe F-15C wykazały wzrost gotowości z 70,05 do 71,93 procent. Dwumiejscowe F-15D zanotowały spadek z 72,45 do 70,05 procent. Zaskakująco też, spadek gotowości wykazała flota najmłodszych F-15 USAF, czyli myśliwsko-bombowych F-15E – z 71,29 do 69,21 procent.

„Tradycyjnie” najniższą gotowość do wykonywania zadań notuje flota myśliwców 5. generacji F-22A. Zanotowano jednakże nieznaczny wzrost MCR z 50,57 do 51,98 procent. Niska gotowość F-22A wynika z czasochłonnego serwisowania tzw. systemów stealth myśliwców. Chodzi przede wszystkim o renowację powłoki pochłaniającej fale radarowe (RAM – Radiation-Absorbent Material), ale również unikalne dla F-22A komponenty awioniki i wyposażenia., z których wiele nie jest już produkowanych.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc