5 kwietnia ukraińska firma Arey Engineering Group zaprezentowała bojowy wóz piechoty BMPW Babilon. Miał on zostać zaprojektowany na zlecenie Ministerstwa Obrony Ukrainy, a zarazem ma być w pełni zgodny ze standardami NATO (co by to nie miało oznaczać...).
Powstał on z szerokim wykorzystaniem elementów czołgu T-64, a równolegle spółka pracuje nad pojazdem zbudowanym wg identycznej koncepcji, lecz opartym na zespołach nowocześniejszego T-84, a także nad zunifikowaną wetroniką do pojazdów różnych klas.
Babilon ma mieć masę 36 ton i być bardzo dobrze opancerzony. Odporność balistyczna ma odpowiadać co najmniej poziomowi 6 wg STANAG 4569A, a prawdopodobnie nawet ów poziom przekraczać ‒ podczas testów modele czołowego opancerzenia kadłuba wytrzymały ostrzał 30 mm pociskami przeciwpancernymi z odległości 200 m (zapewne naboje 30×165 mm 3UBR6 z pociskiem pełnokalibrowym bądź 3UBR8 z podkalibrowym) i 125 mm amunicją czołgową (kumulacyjną i podkalibrową) ‒ z armaty czołgowej strzelano z odległości 500 m. Na odporność pojazdu składać się ma szereg „warstw”, kolejno: aktywny system ochrony pojazdu, moduły pancerza dodatkowego (reaktywnego, klatkowego itd.), zasadniczy pancerz, wreszcie konstrukcja kadłuba zmniejszająca ryzyko uszkodzenia podzespołów wozu lub porażenia załogi i desantu po przebiciu pancerza. Również odporność na wybuchy min ma być bardzo dobra ‒ dno ma być zabezpieczone przez trójwarstwowy układ opancerzenia i przez zespół akumulatorów umieszczonych w dnie pojazdu. Akumulatory są potrzebne ponieważ napęd pojazdu ma być hybrydowy. Układ napędowy mają współtworzyć: silnik wysokoprężny Deutz TCD 16.0 V8 o mocy 568 kW/768 KM (nie wiadomo dlaczego nie wykorzystano rodzimych silników) i silniki elektryczne o łącznej mocy do 500 kW. Tym samym całkowita moc układu byłaby zbliżona do współczesnych zachodnich czołgów podstawowych i wynosiłaby 1080 kW/1469 KM. Układ napędowy ma pracować w trybach: moment obrotowy wyłącznie z silnika spalinowego, napęd czysto elektryczny, napęd kombinowany (silnik główny zasila silniki elektryczne, a dodatkową energię silniki elektryczne pobierają z akumulatorów), tryb agregatu prądotwórczego. Tryb czysto elektryczny ma pozwalać na skryte działanie ze względu na niską emisję hałasu. Silnik spalinowy umieszczony ma zostać w oddzielnej komorze w tylnej części podwozia. Po drugiej stronie korytarza dla desantu zainstalowany ma być pomocniczy agregat prądotwórczy.
Uzbrojenie jest typowe dla ukraińskich konstrukcji tej klasy ‒ bezzałogowa wieża z 30 mm armatą automatyczną ZTM-2 sprzężoną z 7,62 mm km KT-7,62, 40 mm granatnik automatyczny UAG-40 o ograniczonym zakresie kątów ostrzału i 12,7 mm km KT-12,7, zamontowany w zdalnie sterowanym stanowisku strzeleckim, dla którego znalazło się miejsce na stropie wieży. Uzupełnieniem uzbrojenia artyleryjskiego i strzeleckiego są dwie wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych Barrier produkcji KB Łucz. Wieża wyposażona została w system kierowania ogniem z trybem „hunter-killer” lub „killer-killer” i układem automatycznego śledzenia celu. Na wieży zainstalowano elementy prostego aktywnego systemu ochrony klasy soft-kill, złożonego z detektorów opromieniowania wiązką lasera oraz wyrzutni granatów dymnych i aerozolowych. Wieża może być w trybie awaryjnym obsługiwana ręcznie. Podobnie przeładowywanie ppk może się odbywać bez opuszczania pojazdu ‒ wyrzutnia ppk ma być chowana pod pancerz. Załoga pojazdu liczy trzech żołnierzy, desant ośmiu. Babilon ma być wozem modułowym, a na jego podwoziu ma powstać szereg pojazdów specjalnych: samobieżny zestaw przeciwlotniczy, ciężki transporter opancerzony, nośnik systemów artyleryjskich itd. Poza zasadniczą rolą wozu bojowego, Babilon ma pełnić funkcję dla platformy testowej wspomnianej zunifikowanej wetroniki. W skład systemu zarządzania wozem wchodzić mają: system kierowania pojazdem, system kierowania ogniem wieży, system kierowania ogniem stanowiska strzeleckiego, panel autodiagnostyki, system obserwacji dookólnej i itp. Zunifikowany system zarządzania pojazdem ma ułatwiać: kierowanie pojazdem, dobór trybu pracy układu napędowego, prowadzenie walki czy nawet wsparcie eksploatacji.
Ukraiński portal opk.com.ua, za pośrednictwem którego producent pochwalił się nowym wyrobem, nie precyzuje, na jakim etapie są obecnie prace nad budową pojazdu. Najprawdopodobniej nawet ilustracja przedstawiająca „rzeczywisty” pojazd jest jedynie zdjęciem makiety. W przeszłości firma Arey Engineering Group zadeklarowała opracowanie kilku mniej lub bardziej zaawansowanych pojazdów wykorzystujących elementy T-64, lecz spośród nich powstał jedynie ciężki transporter opancerzony Azowiec, zresztą nieprodukowany seryjnie. Babilon nie jest jedynym gąsienicowym bojowym wozem piechoty proponowanym Siłom Zbrojnym Ukrainy w ostatnim czasie przez rodzimy przemysł, lecz los pozostałych projektów, często znacznie mniej zaawansowanych (a tym samym tańszych) wozów nie napawa optymizmem, jeśli chodzi o przyszłość propozycji Arey Engineering Group.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Fajnie brzmi ten Azowiec też ciekawie wyglądał nic z tego nie wyszło.
Ukraińscy weterani wojny w Donbasie, zwracali uwagę, że lepiej byłoby aby wóz bojowy bardziej chronił załogę i desant przed ostrzałem niż pływał.
Ukraińscy weterani wojny w Donbasie, zwracali uwagę, że lepiej byłoby aby wóz bojowy bardziej chronił załogę i desant przed ostrzałem niż pływał.