24 marca podczas wirtualnego wydarzenia Dni Techniki Obronnej 2021, organizowanego przez ITU Defence Technologies Club, turecka spółka FNSS Savunma Sistemleri zaprezentowała ubezzałogowiony gąsienicowy transporter M113, powstały w ramach projektu Gölge Süvari (pol. kawaleria cieni). Pojazd zaprezentowano w wersji nośnika bezzałogowego systemu powietrznego.
Przedstawiciele FNSS (firmę reprezentował przez większość czasu Cankat Aykurt, dyrektor techniczny spółki) nie ujawnili, niestety, zbyt wielu informacji na temat zmian, jakie wprowadzono w konstrukcji M113 w ramach jego ubezzałogowienia. Wiadomo, że zastosowano, rozwijany najpóźniej od 2019 r. pakiet Gölge Süvari (został ujawniony podczas wystawy IDEF 2019), który umożliwia uczynienie z pojazdu załogowego wozu bezzałogowego lub opcjonalnie załogowego. Jest to rozwiązanie skalowalne i modułowe, można je więc zastosować do wielu różnych pojazdów, zarówno istniejących, jak i dopiero projektowanych. Systemy zastosowane w pakiecie Gölge Süvari umożliwiają transmisję dawnych z wnętrza pojazdu oraz jego otoczenia w dowolnej porze doby. Pakiet rozwijany jest z myślą o zastosowaniu w pojazdach, przy których użyciu istnieje szczególnie duże ryzyko wystąpienia strat w ludziach: w wozach rozpoznawczych, obserwacyjnych artylerii czy przeciwminowych. Możliwe jest też zastosowanie go w wozach logistycznych – co prawda przedstawiciele FNSS nie wspomnieli o tym, ale naturalnym wydaje się wyposażenie tego rodzaju pakietu w funkcję „podążaj za przewodnikiem”, co pozwoliłoby na znaczną redukcję personelu kolumny logistycznej. Obecnie trwają testy systemu, realizowane z wykorzystaniem przebudowanego M113. Przy okazji prezentacji Cankat Aykurt ujawnił, że firma pracuje nad wieloma platformami bezzałogowymi, nie tylko lądowymi, ale także powietrznymi (w tym nad amunicją krążącą).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Zadziwiają mnie pozytywnie Turcy...no, no.