8 stycznia Inspektorat Uzbrojenia poinformował o podpisaniu umowy z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT w sprawie kontynuacji czarteru dwóch samolotów pasażerskich Embraer ERJ-175, które są wykorzystywane do przewozu rządowych VIP.
Zgodnie z upublicznionymi informacjami, umowa została podpisana 21 grudnia i ma wartość 100 mln złotych z VAT. Negocjacje z przewoźnikiem zostały rozpoczęte 27 listopada. Usługa ma obowiązywać do końca 2021 roku i jest powodem opóźnień w programie dostawy dwóch samolotów Boeing BBJ2 - według zapisów kontraktu miały trafić do Sił Powietrznych do końca 2020 roku i osiągnąć gotowość operacyjną na początku 2021 roku. Niestety ze względu na pandemię Covid-19 procedura jest opóźniona do połowy bieżącego roku. Zastosowanie procedury negocjacji z wybranym oferentem wynikało z faktu braku możliwości dotrzymania ustawowych terminów przewidzianych w trybie konkurencyjnym. PLL LOT dysponuje personelem posiadającym stosowne poświadczenia bezpieczeństwa osobowego oraz zapewnia stałą dostępność samolotów w porcie lotniczym w Warszawie.
PLL LOT świadczy usługę czarteru dwóch samolotów pasażerskich Embraer ERJ-175 (SP-LIG i SP-LIH) od 2010 roku. Wówczas zdecydowano się na uziemienie samolotu Tupolew Tu-154M i powierzenie transportu rządowych VIP cywilom.
W 2017 roku Siły Powietrzne odebrały dwa odrzutowe samoloty dyspozycyjne Gulfstream G550 oraz “tymczasowy” pasażerski Boeing 737-800. Mniejsze osiągnęły gotowość operacyjną do realizacji lotów o statusie HEAD w 2018 roku jednak ich wadą jest niewielka liczba pasażerów, którzy mogą być przewożeni na pokładzie. Najprawdopodobniej tej czynnik stoi za faktem kontynuacji współpracy z PLL LOT i eksploatacji pary ERJ-175.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Oczywiście jest opóźnienie, ale na szczeście sprawa samolotów VIP jest załatwiona na 25-30 lat kompleksowo, szkoda że inne rzeczy nie idą tak dobrze.