11 marca 2019 r. Departament Obrony Stanów Zjednoczonych (Pentagon) przedstawił Kongresowi projekt budżetu obronnego na rok fiskalny 2020. Jeśli zostanie on zatwierdzony bez większych cięć, będzie to największy budżet departamentu od czasu zakończenia zimnej wojny. Kwota całkowita wynosi 718 mld USD, z czego kwota bazowa to 544,5 miliarda. Wydatki Departamentu Obrony na operacje wojskowe i kontyngenty zamorskie (Overseas Contingency Operations, OCO) to kwota 164,6 mld USD, natomiast pozostałe 9,2 miliarda to kwota na wydatki doraźne związane z bezpieczeństwem państwa. Nominalnie budżet Pentagonu wzrósł o 4,9 proc. w stosunku do roku fiskalnego 2019, realnie: o 2,8 proc.
Kwotę 718 miliardów USD podzielono w następujący sposób: 143,1 mld przeznaczono na zakupy systemów uzbrojenia, 104,3 mld na badania, rozwój i testy systemów uzbrojenia, 292,7 mld przeznaczono na działania operacyjne oraz utrzymanie sprzętu, 155,8 mld na wynagrodzenia i uposażenia dla personelu wojskowego oraz cywilnego, 22,5 mld na konstrukcje wojskowe oraz mieszkalnictwo.
Przy podziale na poszczególne rodzaje sił zbrojnych (z uwzględnieniem OCO): 205,6 miliarda otrzymała Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych (US Navy) i jest to o 9,95 mld więcej niż w roku fiskalnym 2019, 204,8 miliarda otrzymały siły powietrzne (USAF) i jest to o 11,8 mld więcej niż w roku fiskalnym 2019, 191,4 miliarda otrzymała armia (US Army) i jest to o 12,5 mld więcej niż w roku fiskalnym 2019.
Zakupy nowego uzbrojenia oraz badania, rozwój i testy (RDT&E) mają zamknąć się w łącznej kwocie 247,4 mld USD. Ten dział budżetu obejmuje dziewięć głównych kategorii.
Na lotnictwo i systemy pokrewne przeznaczono 57,7 miliarda. Największe programy w tej kategorii obejmują: zakup 78 myśliwców F-35A/B/C oraz modyfikacje i modernizacje posiadanej floty (łącznie: 11,2 mld), zakup 32 myśliwców czwartej generacji (24 F/A-18E/F oraz ośmiu F-15EX – 3,1 mld), zakup 12 samolotów tankowania powietrznego KC-46A (2,3 mld), sześciu morskich samolotów patrolowych P-8A (1,5 mld), czterech pokładowych samolotów wczesnego wykrywania i kontroli powietrznej E-2D AHE (1,3 mld) oraz 10 zmiennowirnikowców V-22 (1,2 mld). Wydatki na zakup śmigłowców różnych wersji (UH-60, AH-64E, CH-47, CH-53K, AH-1, UH-1 oraz VH-92A) mają zamknąć się w łącznej kwocie ok. 6,7 miliarda dolarów.
W kategorii tej znalazły się również wydatki na systemy bezzałogowych statków powietrznych, rekapitalizację floty „prezydenckich” Boeingów (VC-25B), budowę nowego bombowca strategicznego (B-21 Raider) oraz badania nad nowym myśliwcem „dominacji powietrznej” – program NGAD.
Dział budownictwo okrętowe i systemy morskie otrzymał 34,7 miliarda. Budżet tej kategorii obejmuje m.in. finansowanie budowy dwóch nowych lotniskowców typu Ford – USS Enterprise (CVN-80) oraz kolejnego nienazwanego jeszcze (CVN-81), jak również remont generalny i wymianę paliwa atomowego w lotniskowcu USS John C. Stennis (CVN-74).
Na pociski i amunicję przeznaczono 21,6 miliarda. W tej kategorii znalazły się wydatki m.in. na pociski samosterujące JASSM-ER, pociski przeciwokrętowe dalekiego zasięgu LRASM, bomby kierowane JDAM/LJDAM, bomby małogabarytowe SDB I/SDB II, pociski „powietrze-ziemia” Hellfire, międzykontynentalne pociski balistyczne z głowicami atomowymi Trident II i GBSD, zestawy modernizacyjne dla lotniczych bomb atomowych B61-12 (TKA) oraz lotniczy pocisk samosterujący z głowicą atomową typu LRSO.
Na systemy lądowe: 14,6 miliarda, a na badania naukowe i nowe technologie: 14,1 miliarda. Wydatki te obejmują m.in. badania i rozwój tzw. sztucznej inteligencji, broni hipersonicznej, broni energetycznej oraz komputerów kwantowych.
Systemy kosmiczne, to z kolei suma 11,9 miliarda. Wydatki tej kategorii obejmują m.in. cztery wyniesienia ładunków na orbitę okołoziemską w ramach programu NSSL, umieszczenie na orbicie kolejnego satelity systemu GPS-III, produkcję kolejnego satelity komunikacyjnego (AEHF-6) oraz dalsze badania nad działającym w podczerwieni satelitarnym systemem wykrywania wystrzelenia pocisków balistycznych (Next-Gen OPIR).
Ponadto na obronę przeciwrakietową wydzielono 11,6 mld, dowodzenie, kontrolę, łączność, wywiad i komputeryzację (C4I): 10,2 mld. A na tzw. działania wspierające: 70,8 miliarda. W kategorii tej znajdują się wydatki m.in. na badania i rozwój oraz testy nowych systemów, laboratoryjne i poligonowe testy uzbrojenia, likwidację broni chemicznej oraz programy utajnione.
Budżet bazowy Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych na rok fiskalny 2020, po odjęciu kwot na operacje wojskowe i kontyngenty zamorskie (OCO), ma zamknąć się w puli 165,6 mld USD. Jest to o 6 proc. więcej niż wyniósł budżet na rok fiskalny 2019.
W budżecie największą pozycję stanowią wydatki na działania operacyjne oraz eksploatację wynoszące 54,6 mld USD. Jest to o 4 miliardy więcej niż w roku fiskalnym 2019. Badania i rozwój oraz testy uzbrojenia to wydatek rzędu 35,4 mld – więcej o blisko 5 miliardów niż w poprzednim roku. Wydatki na personel wojskowy wzrosły o ponad 2 mld do kwoty 34,2 miliarda. Z kolei na zakupy uzbrojenia USAF chcą wydać 25,9 mld USD, czyli o 91 milionów mniej niż w roku fiskalnym 2019. Wydatki na konstrukcje wojskowe oraz infrastrukturę mają wynieść 2,3 mld USD – o 400 milionów więcej niż w roku poprzednim.
W roku 2020 USAF chcą zwiększyć liczbę personelu wojskowego o 4400 lotników, do poziomu 510 600 osób. Osiągną w ten sposób pułap z roku 2012, gdy posiadały 510 900 lotników. Od tego czasu stan osobowy USAF zaczął się zmniejszać, aby w roku fiskalnym 2015 osiągnąć swój najniższy poziom wynoszący 485 080 osób.
Obecnie USAF brakuje ok. 2 tys. pilotów. Problem ten ma pomóc rozwiązać zintensyfikowane szkolenie. W roku fiskalnym 2020 ma zostać wyszkolonych 1480 nowych pilotów – o 169 więcej niż w roku poprzednim. Jeśli to się uda, USAF będą coraz bliższe zaplanowanemu na rok fiskalny 2022 limitowi wynoszącemu 1500 pilotów rocznie. Dopiero po jego osiągnięciu niedobór pilotów ma zacząć się zmniejszać.
W tabeli zakupów sprzętu największy wydatek stanowi pozyskanie 48 myśliwców F-35A za kwotę 4,9 mld USD. Jest to o osiem F-35A mniej niż kupiono w roku fiskalnym 2019. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami USAF zaplanowały również kupno ośmiu myśliwców F-15EX za kwotę 1,1 mld USD. Ogółem więc, w roku fiskalnym 2020 USAF planują kupno 56 samolotów myśliwskich. Jest to wciąż znacznie poniżej rocznego pułapu 72 myśliwców, którego osiągnięcie jeszcze niedawno postulowało samo dowództwo USAF. Jednakże pomimo zakupu mniejszej liczby F-35A, inwestycja w sam program JSF ma wzrosnąć z 573 mln USD w roku poprzednim do poziomu 802 milionów. Wiąże się to m.in. z przyspieszeniem wdrażania pakietu modernizacyjnego awioniki F-35 oznaczonego jako Block 4. Wartym odnotowania jest fakt, że budżet przyszłego myśliwca szóstej generacji, nazywanego myśliwcem „dominacji powietrznej” (Next Generation Air Dominance, NGAD), wzrósł z poziomu 430 milionów do 1 miliarda dolarów. Może to oznaczać przyspieszenie prac nad opracowywaniem nowej platformy, która w przyszłości ma zastąpić F-15 i F-22.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu