31 stycznia media niemieckie oraz amerykańskie poinformowały, że w finałowej rozgrywce dotyczącej wyboru następców dla odrzutowych samolotów bojowych Panavia Tornado pozostały dwie oferty – konsorcjum Eurofighter GmbH oraz koncernu Boeing.
Powyższa decyzja, niepotwierdzona przez rząd niemiecki, oznacza, że Berlin chce wybrać pomiędzy Typhoonem oraz F/A-18E/F Super Hornet. W grę może wchodzić także wersja przełamania obrony powietrznej E/A-18G Growler oferowana przez Boeinga klientom eksportowym. Zaskoczeniem może być odrzucenie koncernu Lockheed Martin, promującego F-35A Lightning II.
Co jeszcze ciekawsze, liczba samolotów potrzebnych do zakupu będzie większa – Luftwaffe planuje powyższy zakup powiązać z zastąpieniem 33 Eurofighter Typhoon Tranche 1. Powyższy krok może, cały czas, sugerować podział tortu na obu finalistów. Według mediów amerykańskich Niemcy chcieliby zamówić około 45 F/A-18E/F Super Hornet oraz około 60 Typhoon Tranche 4. Tego typu decyzja pozwoliłaby na utrzymanie dywersyfikacji sprzętowej, a także zadowoliła politycznie niemiecką opinię publiczną oraz Bundestag. Co ważne, żaden z wymienionych typów samolotów nie został zintegrowany z bombami atomowymi B61 – może to oznaczać chęć wycofania się Niemiec z powyższej współpracy militarnej. Z drugiej strony E/A-18G Growler może stać się idealnym następcą dla samolotów przełamania obrony powietrznej Tornado ECR.
Według części komentarzy, rezygnacja z oferty Lockheed Martin może mieć związek z niemiecko-francuską inicjatywą budowy własnego samolotu 5. generacji FCAS, dla którego zakup choćby ograniczonej liczby F-35 przez Luftwaffe byłby zagrożeniem.
(ŁP) | Foto: Bundeswehr |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu