17 grudnia Ministerstwo Obrony Narodowej zawarło z konsorcjum w składzie Huta Stalowa Wola S.A. (lider) i Rosomak S.A. umowa na dostawę 80 kołowych bojowych wozów piechoty Rosomak-L ze zdalnie sterowanymi systemami wieżowymi ZSSW-30 zintegrowanymi z wyrzutnią ppk Spike-LR. Wartość umowy to ok. 4,3 mld PLN brutto, a dostawa ma zostać zrealizowana w latach 2027‒2028.
Z ramienia Agencji Uzbrojenia umowę podpisał jej szef, gen. bryg. Artur Kuptel, zaś ze strony konsorcjum, prezes zarządu i dyrektor generalny Huty Stalowa Wola S.A. Wojciech Kędziera. Na uroczystości obecni byli także: wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz; sekretarz stanu w MON Paweł Bejda; prezes zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. Krzysztof Trofiniak; prezes zarządu i dyrektor naczelny Rosomak S.A. Cezary Dominiak; członek zarządu HSW S.A. Barbara Cena oraz członek zarządu Rosomak S.A. Wojciech Zubko.
Jak wspomniano, przedmiotem umowy jest pozyskanie 80 kołowych bojowych wozów piechoty (wg terminologii stosowanej przez dostawcę i resort obrony narodowej – kołowych transporterów opancerzonych, stoi to jednak w sprzeczności z klasyfikacją kluczowych typów uzbrojenia wprowadzoną przez Traktat o konwencjonalnych siłach zbrojnych w Europie/Conventional Armed Forces in Europe, CFE, z 19 listopada 1990 r. z późniejszymi zmianami, która wyraźnie określa różnice między kołowymi transporterami opancerzonymi i bojowymi wozami piechoty, te ostatnie to wszystkie wozy bojowe do transportu żołnierzy, niezależnie od trakcji, uzbrojone w armaty szybkostrzelne o kalibrze 20 mm lub większym) Rosomak-L z systemami wieżowymi ZSSW-30. Poza dostawą samych wozów bojowych, która ma zostać zrealizowana w latach 2027‒2028, obejmuje ona także pakiety logistyczny i szkoleniowy.
Umowa przewiduje możliwość zwiększenia liczby dostarczanych pojazdów w przypadku zwiększenia możliwości produkcyjnych producenta i potrzeb Sił Zbrojnych RP, co będzie jednak wymagało jej aneksowania.
Warto zwrócić uwagę, że nośnikiem wieży będzie inne podwozie niż w przypadku dwóch poprzednich umów na kbwp Rosomak z wieżami ZSSW-30. O ile na mocy umów z lipca 2022 r. i lipca 2024 r. chodziło o dostosowane bazowe KTO – z zasobów SZ RP (pierwsza umowa) bądź wyprodukowane od podstaw (druga umowa), ze zdemontowanym wyposażeniem do pokonywania przeszkód wodnych pływaniem – to w tym przypadku będzie to przedłużony pojazd, tzw. Rosomak-L (Long, długi), powstały w siemianowickich zakładach, ze środków własnych, w ramach programu Mid-Life Upgrade (MLU, szerzej w miesięczniku „Wojsko i Technika” 9/2022). Prototyp Rosomaka-L w tym roku przeszedł pomyślnie badania w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej, obejmujące m.in. testy odporności na detonacje min, co otworzyło drogę do zawarcia obecnej umowy. Do głównych różnic należą: wydłużenie pojazdu o 40 cm, co skutkuje wzrostem objętości przedziału ładunkowego/desantowego o 1 m³ i dopuszczalnej masy całkowitej do pływania z 22,5 do 25,5 tony (DMC konstrukcyjna 28 t), przy wzroście masy własnej o 300 kg; pojazd ma hydraulicznie opuszczaną rampę w tylnej ścianie zamiast dwuskrzydłowych drzwi; zmodyfikowany układ elektryczny; powiększone zbiorniki paliwa; a także nowy układ napędowy z silnikiem Scania DC13 079A o mocy 405 kW/550 KM (z możliwością zwiększenia do 450 kW/612 KM) i automatyczną skrzynią przekładniową ZF 7HP 902 PLUS. Wzrost DMC do pływania do wartości 25,5 t nie tylko kompensuje większą masę nowej wieży, ale pozwala także na zwiększenie liczby przewożonych żołnierzy z sześciu do ośmiu (opcja), a także wzrost odporności balistycznej do poziomu 4 wg STANAG 4569A w zakresie 360º poprzez zastosowanie nowego zewnętrznego pancerza kompozytowego (także opcja).
80 KTO Rosomak-L jest potrzebnych, bo to jest podstawowy sprzęt, którym dzisiaj posługują się polscy żołnierze. W siłach lądowych nie brakuje Rosomaków, bo mamy ich około tysiąca, ale w tej najnowocześniejszej wersji są po prostu bardzo potrzebne. Ta wieża bezzałogowa ZSSW-30 to jest efekt współpracy pomiędzy przemysłem państwowym, a przemysłem prywatnym bo to Huta Stalowa Wola wraz z WB Electronics opracowała system wieży bezzałogowej, najnowocześniejszy i bardzo dobrze oceniany przez wszystkich ekspertów ‒ powiedział po podpisaniu umowy wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz.
Dostawy zmodyfikowanej wersji KTO Rosomak będą odbywać się w latach 2027-2028, czyli bardzo szybko jak na możliwości krajowego przemysłu zbrojeniowego. To są bardzo szybkie, wręcz można powiedzieć błyskawiczne dostawy, za co bardzo serdecznie dziękuję. Cieszę się, że Polska Grupa Zbrojeniowa nabiera rozpędu po zmianach, które zostały dokonane w tym roku. […] Bardzo liczymy na was jeszcze w tym roku, ale liczymy szczególnie w przyszłym roku na kolejne kontrakty. Czekamy na Borsuka ‒ dodał szef MON.
Dzięki dziś podpisanej umowie, w 2028 r. Wojska Lądowe powinny dysponować co najmniej 208 kbwp Rosomak z wieżami ZSSW-30. Pierwszych 70 zamówiono na mocy umowy z 5 lipca 2022 r., o wartości ok. 1,7 mld PLN brutto, z terminem realizacji w latach 2023‒2027 (podwozia KTO bazowych z zasobów SZ RP), umowę na dostawę kolejnych 58 za blisko 2,6 mld PLN brutto podpisano 8 lipca 2024 r. (zmodyfikowane KTO bazowe nowej produkcji, m.in. z nowym układem napędowym), a ich dostawa ma nastąpić w latach 2026‒2027.
Pierwszych pięć seryjnych Rosomaków ZSSW-30 zostało przekazanych SZ RP w grudniu 2023 r. Weszły one do wyposażenia 1. batalionu strzelców podhalańskich z Rzeszowa, wchodzącego w skład 21. Brygady Strzelców Podhalańskich z dowództwem w Rzeszowie podporządkowanej 18. Dywizji Zmechanizowanej z dowództwem w Siedlcach. Umowa ramowa zawarta pomiędzy MON a konsorcjum producentów kbwp Rosomak ZSSW-30 w 2022 r. dotyczy pozyskania 341 pojazdów, stąd można spodziewać się zawarcia kolejnych umów w najbliższych latach, jest to jednak uzależnione od skali produkcji wież ZSSW-30, które będą montowane także na NBPWP Borsuk, a także nośników w siemianowickich zakładach, które obecnie realizują równolegle liczne zamówienia na specjalistyczne wersje Rosomaków, a także przygotowują się do uruchomienia licencyjnej produkcji pojazdów terenowych Kia KLTV/Legwan.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu