20 czerwca koncern Airbus poinformował o dostarczeniu ósmego egzemplarza wielozadaniowego samolotu transportowo-tankującego A330MRTT do międzynarodowej eskadry MMU.
Zgodnie z obecnymi planami MMU ma dysponować dziesięcioma egzemplarzami Airbus A330MRTT – ich użytkownikami są (przede wszystkim) państwa członkowskie: Królestwo Niderlandów, Belgia, Luksemburg, Norwegia, Republika Federalna Niemiec oraz Republika Czeska. Poza nimi flota wspiera także inne państwa NATO w zadaniach operacyjnych na obszarze całego NATO. M.in. są częstymi gośćmi polskiej przestrzeni powietrznej, kiedy wspierają wielozadaniowe samoloty bojowe i specjalne. Dodatkowo służą do transportu personelu i zaopatrzenia dla walczącej Ukrainy – w tym przypadku goszczą m.in. w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Rzeszów-Jasionka.
Zgodnie z planami dziewiąty egzemplarz ma zostać dostarczony w bieżącym roku. Z kolei dziesiąty, zakontraktowany w marcu 2023 roku, ma trafić do linii w 2026 roku.
Rozwój MMU to wynik współpracy międzynarodowej. Należy przypomnieć, że wśród państw inicjatorów założenia tego typu jednostki była także Polska, która ostatecznie wycofała się z przedsięwzięcia (według ówczesnych komunikatów MON, jednym z kluczowych kwestii spornych była niezadowalająca oferta offsetowa koncernu Airbus). Dzięki wdrożeniu do eksploatacji maszyn Niderlandy mogły wycofać parę samolotów KDC-10, a Niemcy swoje A310MRT.
Obecnie samoloty Airbus A330MRTT stają się niemal standardowym typem wielozadaniowej maszyny tankowania powietrznego w Europie. Poza międzynarodowym zespołem MMTT są także eksploatowane przez Wielką Brytanię oraz Francję. Dodatkowo do grona użytkowników dołącza Hiszpania.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu