Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

MON odpowiada w sprawie modernizacji Sił Powietrznych

Fot. Łukasz Pacholski

5 czerwca na stronach Kancelarii Sejmu opublikowano odpowiedź Ministerstwa Obrony Narodowej na poselską interpelację dotyczącą modernizacji Sił Powietrznych.

Poseł Daniel Milewski (Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość) przesłał dokument do resortu obrony w drugiej połowie marca bieżącego roku. W powyższym dokumencie znalazło się dziesięć pytań dotyczących kierunku rozwoju technologicznego, szkolenia oraz zakupów na potrzeby lotnictwa wojskowego. Odpowiedzi, zgodnie z procedurą, udzielił Sekretarz Stanu Paweł Bejda. Czytamy w niej, głównymi celami modernizacji Sił Powietrznych jest utrzymanie i rozwój zdolności do zapewnienia obrony przestrzeni powietrznej kraju oraz przygotowywanie do prowadzenia operacji mających na celu utrzymanie przewagi w powietrzu, a także wspieranie innych rodzajów wojsk w operacjach połączonych.

Unowocześnienie Sił Powietrznych RP odbywa się w ramach modernizacji Sił Zbrojnych RP w oparciu o Program Rozwoju Sił Zbrojnych RP i analizy wykonywane przez Sztab Generalny Wojska Polskiego, czego wynikiem są niejawne dokumenty planistyczne, takie jak Centralne Plany Rzeczowe, w tym Plan Modernizacji Technicznej oraz Plan Zakupu Środków Materiałowych.

Zdolności bojowe Sił Zbrojnych RP, w tym zdolności Sił Powietrznych, uwzględniające rozwój nowych technologii, wynikają z Programu Rozwoju Sił Zbrojnych RP, opracowywanego przez Sztab Generalny Wojska Polskiego. W zakresie nowych technologii dronowych na rzecz Wojsk Rakietowych i Artylerii jest realizowana praca rozwojowa pn. „Bezzałogowy statek poszukiwawczo-uderzeniowy” kryptonim GLADUS 2. Celem tego zadania jest opracowanie nowego efektora dla systemu poszukiwawczo uderzeniowego GLADIUS, przeznaczonego do wsparcia działań jednostek artyleryjskich.

 Siły Powietrzne, jak i inne rodzaje Sił Zbrojnych RP, przechodzą modernizację i rozbudowę. Następuje schyłkowa eksploatacja odrzutowych samolotów bojowych typu Su-22 oraz Mig-29. Obecnie ochronę przestrzeni powietrznej i zwalczania zagrożeń powietrznych zapewniają samoloty wielozadaniowe F-16, a wkrótce również wielozadaniowe samoloty bojowe piątej generacji F-35 Lighting II. W trakcie pozyskania są wielozadaniowe śmigłowce AW 101 i AW 149. Planuje się pozyskać również śmigłowce uderzeniowe AH-64E Apache. Ponadto, realizowana jest budowa kompleksowego systemu obrony powietrznej. Najważniejszym przedsięwzięciami jest zakup systemu średniego zasięgu PATRIOT, w ramach programu WISŁA, pozyskanie systemu krótkiego zasięgu NAREW oraz zamówienie Zautomatyzowanego Stanowiska Dowodzenia ZENIT-MP+ dla programu PILICA+.

Bardziej szczegółowe informacje, dotyczące modernizacji w obszarze zdolności bojowych, wyposażenia i infrastruktury Sił Powietrznych – z uwagi na znaczenie dla bezpieczeństwa państwa - stanowią informacje niejawne i nie mogą być upubliczniane.

Zgodnie z publicznymi informacjami, które Ministerstwo Obrony Narodowej przekazuje w ostatnich tygodniach, tylko w bieżącym roku można spodziewać się podpisania międzyrządowej umowy LOA w sprawie zapoczątkowania zakupów śmigłowców bojowych Boeing AH-64E Apache. Dodatkowo można spodziewać się zawarcia umowy na modernizację 48 wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16V Jastrząb (w tym przypadku nadal brak zgody Departamentu Stanu) oraz zapoczątkowania dostaw wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35A Husarz. Być może uda się także podpisać umowę na modernizację lekkich samolotów transportowych Airbus C-295M.

W ostatnich tygodniach podpisano międzyrządowe umowy LOA w sprawie zakupu czterech aerostatów oraz dużej partii pocisków manewrujących Lockheed Martin AGM-158B-1 JASSM-ER. Poza tym zapoczątkowano proces lotów pierwszego średniego samolotu transportowego Lockheed Martin C-130H Hercules oraz wczesnego ostrzegania i dowodzenia Saab 340AEW (ten ostatni znajduje się obecnie w Warszawie na okresowych pracach obsługowych).

Nie można wykluczyć, że bieżący rok będzie ważny dla kontynuacji modernizacji sprzętowej lotnictwa. Mowa o decyzjach dotyczących wyboru dostawcy kolejnych śmigłowców wielozadaniowych. Dodatkowo otwartym pozostaje pytanie, kiedy MON ogłosi decyzje w sprawie zakupu wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących MRTT czy myśliwców przewagi powietrznej.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc