7 marca minister obrony narodowej Królestwa Danii Troels Lund Poulsen, ogłosił że Dania zdecyduje się na pozyskanie nowych jednostek w miejsce eksploatowanych obecnie fregat patrolowych typu Thetis (Stanflex 3000).
Decyzja ta okazała się niezwykle zaskakująca, szczególnie że jeszcze kilka miesięcy temu ten sam minister podkreślał, że pozyskanie nowych okrętów nie jest konieczne i że Stanflex 3000 można i należy po raz kolejny zmodernizować. Deklaracja ta została wygłoszona podczas pobytu ministra Poulsena na Grenlandii i spotkania z grenlandzkim politykiem Vivian Motzfeldt, osobą odpowiedzialną między innymi za kwestię spraw zagranicznych w parlamencie Grenlandii (Inatsisartut).
Siły morskie Danii (Søværnet) eksploatują obecnie cztery fregaty patrolowe wspomnianego typu Thetis, tj. Thetis (F 357), Triton (F 358), Vædderen (F 359) oraz Hvidbjørnen (F 360). Okręty te przyjmowane były do służby odpowiednio: 1 lipca 1991 roku, 2 grudnia 1991 roku, 9 czerwca 1992 roku oraz 30 listopada 1992 roku. Jak zatem widać jednostki te od ponad trzech dekad patrolują wody Północnego Atlantyku oraz Morza Arktycznego wokół Grenlandii oraz Wysp Owczych, stanowiących terytoria zamorskie Królestwa Danii. Mimo wielu modernizacji, służba w tak wymagających warunkach odcisnęła piętno na ich, co by nie patrzeć solidnej, konstrukcji.
Konieczność ich zastąpienia okazała się jeszcze pilniejsza po tym jak od ostatnich sześciu tygodni dwa stosunkowo nowoczesne okręty patrolowe typu Knud Rasmussen (trzy jednostki w służbie od 2008 roku) pozostają unieruchomione w Nuuk z powodu niemożliwych do zdiagnozowania problemów z siłownią pomocniczą. Aby utrzymać ciągłość patroli na Grenlandię wysłany został Triton (F 358), który… uległ awarii w trakcie przejścia do miejsca docelowego i też musiał zostać poddany pracom remontowym.
Dowódca Søværnet kadm. Henrik Ryberg o konieczności pozyskania nowych jednostek w miejscu starzejących się Thetis’ów wspomniał w wywiadzie udzielonym 7 marca. Wówczas też wspomniał że wszystkie decyzję związane z tą kwestią należy podjąć w trakcie wiosennych negocjacji w kwestii obecnego budżetu obronnego w którym pozostało jeszcze ponad 100 mld DKK (ok. 13,4 mld EUR) przydzielonych na nowe inwestycje na kolejną dekadę. Obecnie nie ujawniono jakie dokładnie okręty miałyby zastąpić obecnie eksploatowane fregaty, nie mniej jednak admirał Ryberg podkreśla że powinny to być jednostki o znacznie większych możliwościach bojowych od obecnych okrętów. 12 września 2023 roku, w trakcie pierwszego dnia międzynarodowego salonu obronnego DSEI (Defence and Security Equipment International) odbywającego się w Londynie, duńskie biuro konstrukcyjne OSK Design zaprezentowało projekt nowych, arktycznych jednostek patrolowych dla Søværnet. Jednostki te legitymować miałby się wymiarami 125,0 x 18,0 x 6,0 m (dla porównania wymiary Stanflex 3000 to: 112,3 x 14,4 x 6,0 m) a ich prędkość maksymalna przekraczać ma 23 węzły (vs 21,8 w przypadku Thetis’ów). Nowe jednostki mogłyby przyjąć na pokład do 125 osób podczas gdy załogi obecnie eksploatowanych jednostek wynoszą od 47 do 60 osób. Pod lądowiskiem dla śmigłowca znajdować ma się pokład misyjny na którym miałyby być instalowane skonteneryzowane systemy np. sonar holowany o zmiennej głębokości zanurzenia (VDS). OSK Design zapewnił jednocześnie o pełnej kompatybilności z opracowanym przez firmę SH Defence system Cube (Modułowy system stawiania min The Cube/ZBiAM.pl).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu