26 lutego do stolicy Indonezji przybyła delegacja z francuskiego koncernu stoczniowego Naval Group, celem jest rozpoczęcie negocjacji w sprawie pozyskania dwóch okrętów podwodnych francuskiej proweniencji.
Przedmiotem zainteresowania Dżakarty jest jedna z najnowszych odmian sztandarowego produktu francuskiego koncernu stoczniowego Naval Group czyli okrętu podwodnego typu Scorpène w wersji Evolved. Otrzymać ma ona akumulatory litowo-jonowe (LiB) w miejscu klasycznych kwasowo-ołowianych, co ma zapewnić znacznie większy zasięg jednostek, a także docelowo zmniejszyć koszty ich obsługi i serwisowania (żywotność LiB jest wyższa o ok. 40%). Według oficjalnych informacji Scorpène w takiej konfiguracji (określanej jako full LiB) jest w stanie przebywać poza miejscem stałej dyslokacji przez okres nawet 80 dni, z których 78 w zanurzeniu, przebywając wówczas do 8000 Mm.
Instalacja tego typu ogniw umożliwi rezygnację z napędu AIP (typu MESMA) który do działania wymaga dodatkowych reagentów (ciekły tlen i wodór), to z kolei pozwala na rezygnację z rozbudowy infrastruktury brzegowej i uproszczenie wszystkich procesów związanych z odtworzeniem gotowości bojowej. Problem z dostawą i składowaniem reagentów jest o tyle ważniejszy w przypadku Indonezji, że kraj ten zakłada, że okręty podwodne stacjonować mają także w wysuniętej placówce na Wyspach Natuna na Morzu Południowochińskim. Podobnie jak w przypadku oferty dla filipin, francuski koncern w porozumieniu z francuskim Departamentem Skarbu zaproponował pełne sfinansowanie zakupu tych jednostek z wykorzystaniem pożyczek między innymi z francuskiego banku inwestycyjnego BpiFrance (France's Banque publique d'investissement) oraz właśnie z Departamentu skarbu DG Trésor (Direction générale du Trésor). Fundusze z obu tych źródeł pokryć ma 85% całkowitej wartości kontraktu. Trzecim źródłem finansowania ma być póki co nie ujawniony prywatny inwestor, którego pożyczka pozwoli sfinansować pozostałe 15%. Zgodnie z przedstawioną umową Naval Group dokonać ma także transferu technologii do lokalnego koncernu stoczniowego PT PAL Indonesia w Surabaja, który ma być całkowicie odpowiedzialny za budowę obu zamówionych okrętów. Zaprezentowany na spotkaniu harmonogram zakłada przekazanie pierwszego okrętu w terminie do 14 miesięcy od uprawomocnienia umowy a także zabezpieczenia środków finansowania umowy. Pierwsze ustalenia w kwestii okrętów tego typu datowane są na 10 lutego 2022 roku. Wówczas to w obecności ministrów obrony Francji oraz Indonezji, podpisano list intencyjny pomiędzy francuską stocznią Naval Group a indonezyjskim koncernem PT PAL na pozyskanie dwóch konwencjonalnych okrętów podwodnych z napędem AIP (Air Independent Propulsion) typu Scorpène (a mówiąc precyzyjniej brazylijski wariant S-BR znany też jako typ Riachuelo) wraz z uzbrojeniem oraz częściami zamiennymi.
Wraz nową wersją Skorpiona Naval Group oferuje dostawę nowoczesnych wzorów uzbrojenia w tym m.in.: ciężkimi torpedami WASS Black Shark oraz Naval Group F21, a także kierowanymi pociskami przeciwokrętowymi MBDA SM39 Exocet. Szczególnie ich pozyskanie znacząco wpłynie na zwiększenie możliwości ofensywnych Sił Podwodnych Indonezji, gdyż od chwili ich utworzenia w 1959 roku do dzisiaj nie wykorzystują one tego typu oręża. Niewykluczona jest także możliwość pozyskania od Francji bezzałogowych pojazdów podwodnych (UUV) D19, które powstały na bazie torped typu F21, stąd też mogą one być eksploatowane przez okręty podwodne. Oferta sprzedaży Indonezji okrętów typu Scorpène Evolved została po raz pierwszy zaprezentowana 13 października ubiegłego roku (https://zbiam.pl/nowa-francuska-propozycja-dla-indonezji). Nowe okręty są większe od oryginalnych i legitymują się wypornością pełną 1900 ton (w położeniu podwodnym) przy wymiarach 70,62 x 6,2 x 5,8 m. Napęd składa się z czterech silników wysokoprężnych MTU 12V396 SE84 sprzęgniętych z prądnicą Jemount wytwarzających po 580 kW każdy oraz silnika elektrycznego Jeumont-Schneider EPM Magtronic o mocy 2915 kW. Umożliwia to osiągnięcie przez okręt prędkości do 21 węzłów (w położeniu podwodnym). Oficjalnie ujawniona głębokość operacyjna to 400 m. Uzbrojenie stanowi sześć dziobowych wyrzutni torped kal. 533,4 mm. Scorpène jest najlepiej sprzedającymi się okrętem podwodnym francuskiej proweniencji. Do dnia dzisiejszego zamówionych zostało już 14 jednostek dla sił morskich czterech państw: Chile (O'Higgins SS 23 i Carrera S 22, w służbie od 2005 roku), Malezji (Tunku Abdul Rahman oraz Tun Abdul Razak, w służbie od 2009 roku), Indii (pięć okrętów typu Kalvari w służbie od 2017 roku, ostatni zwodowany 20 kwietnia 2022 roku https://zbiam.pl/ostatni-indyjski-scorpene-zwodowany) oraz Brazylii (dwa okręty w służbie od 2022 roku, https://zbiam.pl/druga-brazylijska-orka-w-sluzbie). Aktualnie prowadzone są negocjacje z Rumunią, która skłania się ku pozyskaniu dwóch tego typu jednostek (https://zbiam.pl/rumunia-inwestuje-we-wlasna-flote-na-morzu-czarnym-pojawia-sie-okrety-podwodne-scorpene) oraz Filipinami (choć w tym przypadku będą musieli zmierzyć się m.in. https://zbiam.pl/okrety-podwodne-dla-filipin). Obecnie siły morskie Indonezji TNI-AL. (Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Laut) eksploatują trzy okręty podwodne typu Nagapasa Batch I (w służbie od 2017 roku) zbudowane w Republice Korei na bazie niemieckiego projektu 209/1400. 12 kwietnia 2019 roku zamówiono trzy kolejne okręty znane jako Batch II. Dodatkowo w służbie znajduje się także pojedynczy okręt typu 209/1300 (Cakra 401, w służbie od 1981 roku). Drugi okręt tego typu Nanggala (402, utracono w wyniku wypadku 21 kwietnia 2021 roku https://zbiam.pl/zatonal-indonezyjski-okret-podwodny-kri-nanggala).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu