13 października francuski koncern stoczniowy Naval Group poinformował o „odświeżeniu” propozycji dla Indonezji. W miejscu oferowanej dotychczas klasycznej odmiany swojego sztandarowego produktu, konwencjonalnego okrętu podwodnego typu Scorpène, Dżakarta otrzymała ofertę pozyskania odmiany znanej jako Evolved Scorpène.
10 lutego 2022 roku, w obecności ministrów obrony Francji oraz Indonezji, podpisano list intencyjny pomiędzy francuską stocznią Naval Group a indonezyjskim koncernem PT PAL na pozyskanie dwóch konwencjonalnych okrętów podwodnych z napędem AIP (Air Independent Propulsion) typu Scorpène (a mówiąc precyzyjniej brazylijski wariant S-BR znany też jako typ Riachuelo) wraz z uzbrojeniem oraz częściami zamiennymi.
Obecnie francuski koncern zaproponował najnowszą odmianę swojego okrętu, która otrzymać ma akumulatory litowo-jonowe (LiB) w miejscu klasycznych kwasowo-ołowianych, co ma zapewnić znacznie większy zasięg jednostek, a także docelowo zmniejszyć koszty ich obsługi i serwisowania (żywotność LiB jest wyższa o ok. 40%). Według oficjalnych informacji Scorpène w takiej konfiguracji (określanej jako full LiB) jest w stanie przebywać poza miejscem stałej dyslokacji przez okres nawet 80 dni, z których 78 w zanurzeniu, przebywając wówczas do 8000 Mm. Rezygnacja z napędu AIP, który do działania wymaga dodatkowych reagentów (ciekły tlen i wodór), pozwala na rezygnację z rozbudowy infrastruktury brzegowej i uproszczenie wszystkich procesów związanych z odtworzeniem gotowości bojowej. Problem z dostawą i składowaniem reagentów jest o tyle ważniejszy w przypadku Indonezji, że kraj ten zakłada, że okręty podwodne stacjonować mają także w wysuniętej placówce na Wyspach Natuna na Morzu Południowochińskim.
Wraz nową wersją Skorpiona Naval Group oferuje dostawę nowoczesnych wzorów uzbrojenia w tym m.in.: ciężkimi torpedami WASS Black Shark oraz Naval Group F21, a także kierowanymi pociskami przeciwokrętowymi MBDA SM39 Exocet. Szczególnie ich pozyskanie znacząco wpłynie na zwiększenie możliwości ofensywnych Sił Podwodnych Indonezji, gdyż od chwili ich utworzenia w 1959 roku do dzisiaj nie wykorzystują one tego typu oręża. Niewykluczona jest także możliwość pozyskania od Francji bezzałogowych pojazdów podwodnych (UUV) D19, które powstały na bazie torped typu F21, stąd też mogą one być eksploatowane przez okręty podwodne.
Chcąc być jak najbardziej konkurencyjnym partnerem dla Dżakarty, Paryż zdecydował się na znaczne inwestycje w Indonezji, m.in. w listopadzie 2022 roku zainicjowano współpracę pomiędzy oboma krajami w dziedzinie rozwoju nowoczesnych źródeł energii dla okrętów podwodnych (i zastosowań komercyjnych). Dodatkowo w przypadku ostatecznego zamówienia francuskiej propozycji 30% wartości umowy powróci do Indonezji w postaci różnego rodzaju inwestycji. Same okręty powstać mają także w należącej do PT PAL stoczni w Surabaja.
Nowe okręty są większe od oryginalnych i legitymują się wypornością pełną 1900 ton (w położeniu podwodnym) przy wymiarach 70,62 x 6,2 x 5,8 m. Napęd składa się z czterech silników wysokoprężnych MTU 12V396 SE84 sprzęgniętych z prądnicą Jemount wytwarzających po 580 kW każdy oraz silnika elektrycznego Jeumont-Schneider EPM Magtronic o mocy 2915 kW. Umożliwia to osiągnięcie przez okręt prędkości do 21 węzłów (w położeniu podwodnym). Oficjalnie ujawniona głębokość operacyjna to 400 m. Uzbrojenie stanowi sześć dziobowych wyrzutni torped kal. 533,4 mm. Scorpène jest najlepiej sprzedającymi się okrętem podwodnym francuskiej proweniencji. Do dnia dzisiejszego zamówionych zostało już 14 jednostek dla sił morskich czterech państw: Chile (O'Higgins SS 23 i Carrera S 22, w służbie od 2005 roku), Malezji (Tunku Abdul Rahman oraz Tun Abdul Razak, w służbie od 2009 roku), Indii (pięć okrętów typu Kalvari w służbie od 2017 roku, jeden w budowie) oraz Brazylii (Riachuelo S 40, w służbie od 2022, trzy kolejne w budowie). Aktualnie prowadzone są negocjacje z Rumunią, która skłania się ku pozyskaniu dwóch tego typu jednostek (decyzja ma być znana w ciągu kilku najbliższych miesięcy) oraz Filipinami (choć w tym przypadku będą musieli zmierzyć się m.in. z ofertą hiszpańską).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu