Okręt podwodny Riachuelo, prototyp serii czterech jednostek licencyjnego typu Scorpène, podniósł 1 września banderę Marinha do Brasil.
Okręt podwody Riachuelo (S40) jest prototypem serii czterech jednostek eksportowego typu Scorpène, opracowanego przez francuską spółkę Naval Group, produkowanych dla marynarki Wojennej Federacyjnej Republiki Brazylii. Okręt ten jest budowany od 27 maja 2010 roku, natomiast jego wodowanie odbyło się 14 grudnia 2018 roku. Jednostka rozpoczęła próby morskie we wrześniu 2019 roku. 4 grudnia 2020 roku Riachuelo wykonał pierwsze samodzielne zanurzenie. Odbyło się ono w zatoce Septiba, w pobliżu Rio de Janeiro.
Brazylijskie jednostki z napędem konwencjonalnym typu Scorpène, określane lokalnie też jako S-BR, powstają w ramach PROSUB (Programa de Desarrollo de Submarinos), czyli programu rozwoju okrętów podwodnych. Jest on efektem kontraktu, zawartego w 2009 roku pomiędzy francuskim państwowym koncernem stoczniowym DCNS (dziś Naval Group) a Marynarką Wojenną Brazylii (Marinha do Brasil), i będącego następstwem umowy międzyrządowej o współpracy obronnej podpisanej w grudniu 2008 roku w Rio de Janeiro. Dotyczy on transferu technologii obejmującego projekt i zdolności produkcyjne wymagane do lokalnej budowy czterech jednostek omawianego typu S-BR, wsparcia technicznego przy projektowaniu pierwszego atomowego okrętu podwodnego SN-BR (przyszłego Álvaro Alberto), z wyłączeniem jego siłowni jądrowej, jak również asysty przy budowie od podstaw bazy okrętów podwodnych oraz stoczni Itaguaí Construções Navais do ich produkcji - obu zlokalizowanych blisko siebie w Itaguaí, niedaleko od Rio de Janeiro.
Poprzez proces transferu technologii, budowa S-BR jest realizowana przez brazylijskich pracowników (inżynierów i techników) przy pomocy technicznej Naval Group. Program wdrożenia lokalnych firm zakwalifikował już około czterdziestu brazylijskich podmiotów do wytwarzania komponentów tych okrętów podwodnych, w tym: Micromazza (produkcja zaworów do wody słonej), NewPower (baterie akumulatorów), czy Miba (łożyska).
Okręty podwodne pozwolą Brazylii na zwiększenie siły odstraszania na obszarze 5,7 mln km² tzw. Błękitnej Amazonii, której bogate wody i dno morskie są ważne dla rozwoju gospodarczego, naukowego i środowiskowego kraju. To właśnie na tym obszarze morskim Brazylijczycy rozwijają działalność połowową, przez nią przechodzi 95% brazylijskiego handlu zagranicznego i tam eksploatowane są zasoby biologiczne i mineralne. Minister obrony Paulo Sérgio Nogueira de Oliveira podkreślił, że Program Rozwoju Okrętów Podwodnych ma strategiczne znaczenie dla kraju. Budowa tych nowych okrętów podwodnych w ramach programu PROSUB spełnia dwa główne cele: poprawę zdolności operacyjnej naszej marynarki wojennej poprzez znaczne zwiększenie jej siły odstraszania oraz rozszerzenie ochrony wód podlegających jej jurysdykcji, co pozwoli na skuteczniejszą obecność na południowym Oceanie Atlantyckim, a także wzrost znaczenia naszego przemysłu morskiego i rozwój nowych technologii, co przyczyni się do promocji gospodarki narodowej poprzez stworzenie tysięcy bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy.
Okręt podwodny Riachuelo ma długość całkowitą 70,62 m, szerokość kadłuba 6,2 m, wyporność na powierzchni 1740 ton i w zanurzeniu 1900 ton. Jego system walki obejmuje w sześć wyrzutni kalibru 533 mm do wystrzeliwania ciężkich torped elektrycznych Naval Group F21, pocisków przeciwokrętowych MBDA SM39 Block 2 Mod 2 oraz stawiania min dennych.
Kolejne jednostki serii to: Humaitá (S 41), Tonelero (S 42) i Angostura (S 43). Planowo będą one dołączały do Riachuelo w odstępach od 12 do 18 miesięcy.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu