Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Hiszpania zainteresowana filipińskim programem podwodnym

Prototypowy Isaac Peral (S 81) podczas pierwszych, statycznych, prób zanurzenia na otwartym morzu na akwenie w pobliżu bazy Armada Española La Algameca. Fot. Navantia

29 sierpnia hiszpański koncern stoczniowy Navantia oficjalnie przystąpił do walki o kontrakt na dostawę okrętów podwodnych dla Sił Morskich Filipin (Hukbong Dagat ng Pilipinas).

Filipiński kontrakt jest niezwykle lukratywny, jego wartość szacuje się bowiem nawet na 1,8 mld USD. Jest on częścią trzeciej fazy (Horizon 3) programu modernizacji Sił Zbrojnych Filipin znanego jako RAFPMP (Revised Armed Forces of the Philippines Modernization Program). Podczas konferencji prasowej dyrektor sprzedaży hiszpańskiego koncernu na rejon Azji, potwierdził że oferta Navantii obejmuje dostawę dwóch konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Isaac Peral (lub S-80 Plus) wraz z pakietem szkolnym dla załóg oraz obsługi technicznej a także i transfer technologii (dot. przede wszystkim obsługi technicznej nowych okrętów a także i szkolenia). Dodatkowo strona hiszpańska wspomoże filipiny w budowie odpowiednio dostosowanej i wyposażonej bazy morskiej dla nowych okrętów, które powstać ma w miejscowości Ormoc na wyspie Leyte. W ośrodku tym miałby powstać także nowoczesny trenażer dla załóg okrętów podwodnych. Nie bez znaczenia są także gwarancje rządu Hiszpanii, w kwestii pożyczki, której wartość w 100% pokryje ostateczną wartość kontraktu.

Okręty podwodne typu S80 to nowe konstrukcje, przy budowie których Navantia natrafiła na wiele problemów. Na potrzeby Armada Española zaplanowana jest budowa czterech tego typu okrętów, z których prototypowy Isaac Peral (S 81) przechodzi obecnie zakrojone na szeroką skalę próby morskie. Nowe hiszpańskie okręty podwodne legitymują się wypornością pełną 2965 ton w położeniu podwodnym przy wymiarach 81,05 x 11,68 x 7,3 m. Konwencjonalny napęd spalinowo – elektryczny został wzbogacony o układ pracujący niezależnie od dostępu powietrza tzw. AIP (Air Independent Propulsion). W dużym uproszczeniu jego metoda działania polega na wykorzystaniu reformingu parowo-tlenowego bioetanolu w wyniku którego otrzymywany jest czysty wodór, który następnie przetwarzany jest w ogniwach paliwowych generując energię elektryczną. Umożliwia on przebywanie jednostek tego typu w zanurzeniu przez okres nawet 55 dni. Idąc na powierzchni umożliwia on uzyskanie prędkości maksymalnej 12 węzłów, która wzrasta do 19 po zejściu pod wodę. Zasięg podczas marszu na powierzchni wynosi ok. 5000 Mm. Głębokość operacyjna (ta oficjalnie podawana) ustalona została na 460 m. Uzbrojenie stanowi sześć dziobowych wyrzutni torped kal. 533,4 mm, z których wystrzeliwane mogą być torpedy ciężkie Atlas Elektronik DM2A4 SeaHake mod 4, a także kierowane pociski przeciwokrętowe Boeing UGM-84 Sub-Harpoon Block II. Deklarując chęć udziału w filipińskim postępowaniu przetargowym Navantia dołączyła m.in. do francuskiego koncernu Naval Group, oferującego swój sztandarowy produkt czyli okręty typu Scorpène, a także południowo koreańskiego Hanwha Ocean (z okrętem typu KSS III).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc