4 lipca brytyjskie Ministerstwo Obrony poinformowało o zawarciu umowy z koncernem Ultra Maritime na dostawę kadłubowych systemów hydrolokacyjnych do fregat typu 26 City.
Stosowna umowa zwarta została 23 czerwca i opiewała na kwotę 30 mln GBP. W jej ramach Ultra Maritime dostarczy pięć kompletnych systemów hydrolokacyjnych typu 2150 z przeznaczeniem do instalacji w gruszkach dziobowych fregat typu 26 budowanych w ramach drugiej transzy produkcyjnej (Batch 2). Kontrakt ma być realizowany w ciągu ośmiu najbliższych lat i poza pozyskaniem samych urządzeń obejmuje także ich instalację, konfigurację, integrację, a także przeprowadzenie stosownych prób i testów.
Kadłubowy system hydrolokacyjny typu 2150 to stacja aktywno-pasywna pracująca w średnim zakresie częstotliwości (od 5 do 12 kHz w trybie aktywnym i 2-8 kHz w trybie pasywnym). W zależności od warunków propagacji środowiska morskiego oraz trybu pracy jego zasięg wynosi od 1 do 35 Mm. Umożliwia automatyczne wykrywanie i śledzenie okrętów podwodnych, zbliżających się torped, wykrywania min morskich oraz przeszkód podwodnych (umożliwiając ich skuteczne ominięcie), a także wykrywania ssaków morskich. Dla zwiększenia efektywności i skuteczności systemu w jego konstrukcji wykorzystano przetworniki typu Tonpilz (znane też jako tzw. akustyczne grzyby).c
Sonary typu 2150 zostały wybrane przez Royal Navy nie tylko do instalacji na nowo budowanych jednostkach typu 26 ale także, w ramach modernizacji w ramach programu LIFEX (Life Extension), na eksploatowanych obecnie fregatach typu 23 Duke, gdzie zastąpiły one starsze konstrukcje typu 2050. Pierwszym nosicielem nowego sonaru została fregata HMS Portland (F79). Stępkę pod prototypową fregatę Typu 26 Batch 2, przyszłego Birmingham położono w, należącej do koncernu BAE Systems, stoczni w Glasgow 4 kwietnia 2023 roku. Wraz z pozostałą czwórką okręt ten zamówiony został 15 listopada 2022 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu