Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Trzeci chiński lotniskowiec szykuje się do prób morskich

Najnowszych chiński lotniskowiec Fujian w trakcie prób stoczniowych. Fot. CCTV

W programie publicznej Chińskiej Telewizji Centralnej (CCTV) wyświetlono reportaż z lotniskowca Fujian oraz wywiad z jego dowódcą, wskazujące, że trwające próby na uwięzi najnowszego okrętu lotniczego Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej, postępują planowo. Ma to pozwolić na pierwsze wyjście w morze jeszcze w tym roku.

Obecnie trwają próby mechanizmów i systemów jednostki na uwięzi, które można zrealizować przy nabrzeżu stoczniowym. Jednocześnie załoga lotniskowca poznaje okręt i przygotowuje się do pierwszego wyjścia w morze, w ramach zakładowych prób zdawczo-odbiorczych, co ma nastąpić w tym roku.

Fujian typu 003 jest trzecim chińskim lotniskowcem w ogóle, ale pierwszym o całkowicie rodzimej konstrukcji. Dokładna data rozpoczęcia jego budowy nie jest znana. Pierwsze informacje na Zachodzie pojawiły się marcu 2015 roku. Jednostka powstaje w stoczni Jiangnan Shipyard Group w Szhanghaju. Prace zostały podobno wstrzymane w czerwcu 2017 roku przez testy porównawcze katapult elektromagnetycznych i parowych. Do listopada 2017 roku opracowano system zasilania katapult elektromagnetycznych, co pozwoliło na wznowienie prac. Prawie wszystkie bloki kadłuba bazowego znalazły się w suchym doku na początku września 2020 roku, chociaż brakowało najbardziej wysuniętej do przodu części dziobu. Pomiary oparte na zdjęciach satelitarnych sugerowały długość nieukończonego kadłuba na linii wodnej ok. 300 m, szerokość 40 m, zaś wyporność oszacowano na ponad 85 000 ton. W lipcu 2021 roku zdjęcia satelitarne pokazały, że budowa posuwa się do przodu, a kluczowe elementy, takie jak nadbudówka i trzy systemy startowe katapult, są zamontowane.

Lotniskowiec zwodowano 17 czerwca 2022 roku. Nazwa upamiętniająca prowincję znajdującą się vis-à-vis Tajwanu spotkała się z krytyką w zachodnich mediach, chociaż poprzednie chińskie lotniskowce, Liaoning i Shandong, również noszą nazwy prowincji Chińskiej Republiki Ludowej.

Pierwszy zbudowany w ChRL lotniskowiec Shandong. Fot. MW ChALW

Lotniskowiec ma długość całkowitą 316 m i długość na linii wodnej 300 m. Jego szerokość maksymalna wynosi 76 m, a na KLW 39,5 m. Napędzany jest przez turbiny parowe zasilane przez osiem kotłów o łącznej mocy 220 000 KM. Najprawdopodobniej siłownia turboparowa służy do napędu generatorów, które zasilają silniki elektryczne silniki główne i inne odbiorniki, w tym katapulty elektromagnetyczne, tworząc zintegrowany napęd elektryczny IEP. Wcześniejsze doniesienia prasowe i chińskie media ogólnie podawały, że Fujian może mieć wyporność około 80 000÷85 000 ton. Późniejsze oceny, poparte zdjęciami satelitarnymi, sugerowały, że wartość ta była niedoszacowana, a okręt typu 003 może być bliższy wyporności około 100 000 ton. Oznacza to, że wielkością ustępuje tylko superlotniskowcom atomowym US Navy. Pierwotnie miał on korzystać z katapult parowych. W 2013 roku kadm. Yin Zhuo powiedział, że następny chiński lotniskowiec będzie wyposażony w elektromagnetyczny system startowy. Zmiana na katapulty elektromagnetyczne prawdopodobnie wyjaśnia wzrost rozmiarów w stosunku do poprzednich chińskich lotniskowców.

Oczekuje się, że trzeci lotniskowiec Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej będzie miał rozbudowane lotnicze skrzydło pokładowe. We wrześniu 2016 roku w Shenyang Aircraft Corporation zauważono prototyp myśliwca J-15 startującego z naziemnego obiektu, będącego makietą lotniskowca z układem startu i lądowania klasy CATOBAR (Catapult Assisted Take Off But Arrested Recovery, w wolnym tłumaczeniu: start z katapulty, lądowanie przy użyciu lin).

Okręt typu 003 będzie pierwszym chińskim lotniskowcem CATOBAR. Poprzednia para, Liaoning i Shandong bazuje na dokonaniach radzieckich i jest wyposażona w skocznie (dziobową część pokładu o odpowiednim wzniosie, z której samoloty startują bez wsparcia katapulty). Shandong był pierwszym lotniskowcem zbudowanym w Chińskiej Republice Ludowej. Powstał w stoczni Dalian Shipbuilding Industry, należącej do China Shipbuilding Industry Corporation, w Dalian w prowincji Liaoning, na podstawie projektu 002. Konstrukcja ta bazuje na pierwszym w ogóle chińskim lotniskowcu Liaoning (16) typu 001, będącym ukończonym w tym samym zakładzie ciężkim krążownikiem lotniczym Wariag (eks-Riga) projektu 11436. Budowano go dla sowieckiego Wojenno-Morskowo Fłota w Nikołajewie (dziś Mikołajów na Ukrainie), ale nigdy nie ukończono. Po zakupie okrętu prace kontynuowali Chińczycy, którzy zakończyli budowę i przekształcili jednostkę w lotniskowiec. Lokalne modyfikacje były nieznaczne i dotyczyły w głównej mierze elektroniki oraz uzbrojenia obronnego. Na bazie tych doświadczeń powstał projekt 002, przekuty w metal jako Shandong. Postęp jakościowy nie był skokowy, nowy lotniskowiec stanowi dalsze rozwinięcie poprzednika. Obecny model 003 jest już „wolny” od wpływów sowieckich.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc