23 stycznia w Mumbaju Organizacja Badań Obronnych i Rozwoju (Defence Research and Development Organisation, DRDO) i francuska grupa stoczniowa Naval Group podpisały umowę, na mocy której okręt podwodny INS Kalvari otrzyma system AIP.
Porozumienie zostało zawarte pomiędzy DRDO i Naval Group w celu rozszerzenia współpracy, aby wejść w fazę szczegółowego projektowania integracji AIP lokalnej produkcji na okrętach podwodnych typu Kalvari (projekt 75), czyli eksportowego, francuskiego typu Scorpène. W ramach porozumienia Naval Group będzie certyfikować projekt AIP w celu integracji z jednostkami tej serii.
Oparty na ogniwach paliwowych system napędu niezależnego od powietrza atmosferycznego AIP (Air Independent Propulsion) wkrótce zostanie zamontowany na INS Kalvari. System ten jest rozwijany przez Laboratorium Badawcze Systemów Morskich (Naval Materials Research Laboratory), będące częścią DRDO, we współpracy ze spółkami Larsen & Toubro (wiodący integrator) i Thermax. Indyjski system AIP (Air Independent Propulsion), służący do wytwarzania energii elektrycznej na zanurzonym okręcie, działa w oparciu o ogniwa paliwowe, które generują prąd elektryczny w procesie chemicznym poprzez syntezę tlenu i wodoru. Dzięki niemu jednostka nie musi wynurzać się lub wystawiać masztu powietrznego do ładowania baterii akumulatorów, a w konsekwencji ryzykować wykrycia przez wroga.
Indie wykorzystały w swoim systemie ogniwa fosforanowe typu PAFC (Phosphoric Acid Fuel Cell), w których jako elektrolit wykorzystuje się kwas ortofosforowy (H3PO4). Zaletą PAFC jest wysoka sprawność, ok. 80%, zaś dla całego systemu jest oczywiście niższa. Temperatura pracy ogniw wynosi 150-200 C. Ciepło uzyskiwane za pomocą tego ogniwa wykorzystuje się w celach socjalnych na okręcie. System ma też ma generator wodoru, który jest wytwarzany jest w procesie reformingu oleju napędowego w czasie rejsu, w ilościach koniecznych do pracy ogniw (na żądanie). Technologia ta osiągnęła obecnie etap dojrzałości do produkcji przemysłowej.
Warto wspomnieć, że lądowy prototyp AIP NMRL został przetestowany z powodzeniem, co w dalszej kolejności pozwoli na szczegółową certyfikację projektu modułu energetycznego, która zostanie przeprowadzona przez NMRL wraz z indyjskim przemysłem, oraz przygotowania przez Naval Group projektu integracji indyjskiego AIP wewnątrz okrętu podwodnego typu Scorpène.
Seria sześciu jednostek jest budowana przez stocznię przez Mazagon Dock Shipbuilders Limited. Kilka dni temu przedostatnia jednostka podniosła banderę Bhāratīya Nau Senā, czyli Marynarki Wojennej Republiki Indii.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu