Podczas paryskiego salonu przemysłu obronnego włoskie konsorcjum CIO (tworzą je firmy Iveco Defence Vehicles i Oto Melara) zaprezentowało kołowy wóz wsparcia ogniowego Centauro II.
Pojazd ten jest następcą starszego, podobnego wozu B-1 Centauro (w służbie od 1991 r.). Pojazd różni się od starszego brata m.in. mocniejszym silnikiem (505 kW/700 KM) i nową wieżą Hitfact II z działem 120 mm o gładkim przewodzie lufy (choć można wykorzystać starszą 105 mm armatę gwintowaną). Pojazdy tego typu są zamawiane przez włoski resort obrony od 2018 r., kolejne - w 2021 r.. Dotychczas zamówiono 137 wozów, a możliwe jest zamówienie kolejnych 10 sztuk. Wysoka mobilność umożliwia załogom Centauro II bezproblemową współpracę z kołowymi pojazdami opancerzonymi rodziny Centauro (Freccia/Freccia Plus), zaś siła ognia dorównująca czołgom podstawowym umożliwia - rzecz jasna w ograniczonym zakresie - uzupełnienie nielicznych czołgów podstawowych C1 Ariete.
Realizowana jest już modernizacja pierwszych Centauro II do standardu określanego mianem konfiguracji 3.0. Konfiguracja 3.0 obejmuje głównie modernizację systemu kierowania ogniem i elementów uzbrojenia. Możliwe ma być np. zastosowanie amunicji programowalnej. Poza tym wprowadzona zostanie udoskonalona instalacja elektryczna pojazdu, zmodyfikowane drzwi do przedziału transportowego oraz wprowadzona zostanie możliwość ręcznego rozładowania armaty. Zmiany obejmą także system łączności – wprowadzony zostanie nowy wielokierunkowy system antenowy, umieszczony na szczycie wieży, który współpracować będzie z systemami komunikacji, nawigacji i identyfikacji „swój-obcy”. Zastąpi ona cztery okrągłe anteny RCIED rozmieszczone wokół wieży. Zdalnie sterowane stanowisko karabinu maszynowego Leonardo Hitrole Light Mod. L2R, zamontowane na wieży, zostanie przesunięte, aby zwiększyć kąt obserwacji panoramicznego przyrządu obserwacyjnego dowódcy Leonardo Attila D. Pojazd ma otrzymać także nowe wyrzutnie granatów dymnych, zaadaptowane z systemu Rheinmetall ROSY.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu