7 października w stoczni Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering w Okpo zwodowano jednostkę ratowniczą załóg uszkodzonych okrętów podwodnych. Ganghwado będzie drugim „ratownikiem” w Marynarce Wojennej Republiki Korei.
Ganghwado, czyli pomocnicza jednostka ratownictwa podwodnego określana jako ASR-II (Auxiliary Submarine Rescue Ship), wejdzie do służby w połowie 2023 roku. Dołączy do ASR-I Cheonghaejin, który jest w kampanii od listopada 1996 roku. Nowy „ratownik” ma wyporność 5600 ton, długość 120 m i szerokość 19 m. Jest więc znacznie większy od poprzednika, wypierającego 3200 ton i mierzącego 102 m. Kontrakt na budowę Ganghwado pomiędzy Administracją ds. Programów Obronnych (Defense Acquisition Program Administration, DAPA) a Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering zawarto w grudniu 2018 roku. Jednostka kosztowała 444 mld KRW (ok. 380 mln USD).
Okręt wyposażono w załogowy pojazd podwodny DSRV (Deep Search and Rescue Vehicle) do ratowania załóg uszkodzonych okrętów podwodnych z systemem wodowania suwnicą przez tzw. moon pool, czyli studnię w centralnej części kadłuba. Ponadto otrzymał system komór dekompresyjnych, do których trafiają poszkodowani z DSRV pod stałym ciśnieniem, i urządzenia do nurkowań saturowanych. Dostawcą tych systemów, na mocy umowy ze stycznia 2019 roku, jest szkocka spółka JFD, ta sama, która opracowała podobne rozwiązania do polskiego okrętu ratownictwa podwodnego projektu 570-II pod kryptonimem „Ratownik”. Niestety, nasz Ratownik czeka na rozstrzygnięcie losów i decyzję o kontynuacji programu, zawieszonego na etapie złożenia oferty Ministerstwu Obrony Narodowej przez PGZ Stocznię Wojenną.
Ganghwado będzie mógł nieść pomoc podwodniakom w uszkodzonych jednostkach leżących na dnie, 500 m pod powierzchnią morza. Jednorazowo DSRV może zabrać do 17 ludzi. Na czas testów i prób w trakcie budowy okrętu, JFD dostarczył pełnowymiarową makietę pojazdu. W skład systemu ratownictwa wchodzi też bezzałogowy inspekcyjny pojazd zdalnie kierowany (ROV, Remotely Operated Vehicle), który może działać do głębokości 1000 m. Jednostka jest w stanie operować przy falach o wysokości do 4 m, czyli dwukrotnie wyższych niż mniejszy poprzednik. Ponadto jest wyposażona w lądowisko dla śmigłowców, system hydrolokacyjny do poszukiwania okrętów spoczywających na dnie, echosondę wielowiązkową i system dynamicznego pozycjonowania ze sterami strumieniowymi. Załogę stanowi 130 osób.
Zasadniczym zadaniem Ganghwado będzie ratowania złóg uszkodzonych okrętów podwodnych, ale też udział w innych misjach ratowniczych, w których konieczne będzie działanie ludzi i sprzętu na dużych głębokościach.
Uzasadnieniem zakupu drugiego, i to większego, okrętu o tym przeznaczeniu jest rozwijająca się i coraz liczniejsza flota okrętów podwodnych Republiki Korei. Obecnie tworzy ją 19 okrętów trzech typów powstałych w ramach długofalowego programu KSS (Korean Attack Submarine). Jest to dziewięć okrętów typu Jang Bogo (niemiecki licencyjny typ 209/1400), tyle samo typu Son Won-Il (niemiecki licencyjny typ 214) i prototypowy Dosan Ahn Chang-ho, pierwszy samodzielnie zaprojektowany i zbudowany w Republice Korei. Jest przy tym nosicielem pocisków balistycznych. Kolejne okręty tego typu i jego modyfikacji są w budowie, jak też zostały zamówione.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu