12 września US Navy poinformowała, że koncern Northrop Grumman dostarczył do jednostki liniowej pierwszy egzemplarz pokładowego samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-2D Hawkeye w zmodernizowanej konfiguracji produkcyjnej.
Pierwszy egzemplarz dostarczono 9 września do bazy lotniczej w Norfolk, gdzie trafił do eskadry VAW-120 Greyhawks. Nowa konfiguracja obejmuje instalacje sondy do uzupełniania paliwa w powietrzu przy pomocy giętkiego przewodu tankującego, który jest standardem dla US Navy oraz USMC. Dostawę poprzedziły testy, które realizowała jednostka doświadczalna z udziałem producenta.
Dzięki zainstalowaniu sondy do uzupełniania paliwa w locie, E-2D Hawkeye należące do US Navy mogą pozostać w powietrzu ponad 5 godzin. Według planów, do końca 2020 roku, zmodernizowane E-2D Hawkeye mają stanowić wyposażenie dwóch eskadr US Navy. Poza samolotami pochodzącymi z bieżącej produkcji, modernizacji ulegną także już dostarczone płatowce.
Tylko dla US Navy Northrop Grumman zbuduje 75 E-2D Hawkeye. Dodatkowo maszyny są oferowane na eksport, pierwszym klientem stały się Siły Samoobrony Japonii, które planują zakup dwunastu egzemplarzy. W przeciwieństwie do US Navy, Japończycy zażądali zwiększenia pojemności zbiorników pokładowych, które umożliwiają pozostanie w powietrzu przez okres ośmiu godzin bez tankowania. Obecnie E-2D Hawkeye są oferowane innym państwom, wśród nich można wymienić m.in. Francję oraz Indie.
(ŁP) | Foto: US Navy |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu