20 marca w Kobe odbyła się ceremonia podniesienia bandery na nowym okręcie podwodnym Japońskich Morskich Sił Samoobrony. Trzy dni wcześniej w Kure miała miejsce inna uroczystość – wycofania ze służby starszej jednostki. Tym samym bilans liczebny sił morskich tej formacji pozostał niezmieniony, choć ich nowoczesność wzrosła.
Wspomnianą nową jednostka jest Hakugei (SS 514, pol. kaszalot). To drugi okręt nowego typu 29SS, znanego też od nazwy prototypu jako Taigei (pol. wielki wieloryb). Zbudowała go stocznia Kawasaki Heavy Industries w Kobe. Wodowanie odbyło się 14 października 2021 roku. Należy on do największych jednostek tej klasy zbudowanych dla sił morskich Nipponu i jednych z największych na świecie. Stanowi on rozwinięcie poprzedników, serii Sōryū, w szczególności ostatniej jej pary – Ōryū (SS 511) i Tōryū (SS 512), wyposażonych w baterie złożone z ogniw litowo-jonowych, zamiast dotychczasowych kwasowo-ołowiowych. Zrezygnowano przy tym z systemu napędowego, działającego bez dostępu powietrza atmosferycznego AIP (Air Independent Propulsion), w skład którego wchodziły cztery silniki spalinowe Stirlinga typu V4-275R, produkowane przez Kawasaki na licencji szwedzkiego Kockumsa. To pierwsze na świecie konwencjonalne okręty podwodne wyposażone w ten rodzaj baterii akumulatorów do magazynowania energii elektrycznej zasilającej główny silnik napędowy i inne odbiorniki, gdy jednostka jest w zanurzeniu. System sprawdził się i jest teraz standardem w nowo budowanych okrętach podwodnych Japońskich Morskich Sił Samoobrony.
Hakugei jest też pierwszym w swojej serii okrętem bojowym, ponieważ – przynajmniej na początku – prototypowy Taigei (SS 513, w służbie od 9 marca 2022 roku) ma być wykorzystywany w charakterze jednostki testowej nowych systemów. Chodzi m.in. o systemy hydrolokacyjne i generatory spalinowo-elektryczne z nowym masztem powietrznym (chrapami), o poprawionych parametrach pracy w stosunku do poprzedników (obniżenie poziomu hałasu, zwiększenie sprawności).
Kształt kadłuba i układ zewnętrzny jednostek typu Taigei są niemal identyczne jak na serii Sōryū, ale nowe urządzenia i systemy spowodowały wzrost wyporności o około 100 ton. Okręty typu Taigei wypierają na powierzchni ponad 3000 ton i mierzą 84×9,1×10,4 m. Uzbrojenie stanowi sześć 533,4 mm wyrzutni HU-606 do torped ciężkich Mitsubishi Heavy Industries typów 89 i 18 oraz pocisków przeciwokrętowych Boeing UGM-84 Harpoon.
Tymczasem 17 marca w bazie Japońskich Morskich Sił Samoobrony w Kure po raz ostatni opuszczono banderę na okręcie podwodnym Oyashio (TSS 3608, eks SS 590). Była to prototypowa jednostka tego typu, złożonego z 11 okrętów, która weszła do służby 16 marca 1998 roku, a więc pozostawała w kampanii zaledwie 25 lat. Dla polskich podwodniaków okręt w tym wieku pozostaje na razie w sferze marzeń. W 2015 roku Oyashio przeklasyfikowano na jednostkę szkolną (stąd oznaczenie TSS, od Training Ship Submersible).
Szerzej o historii rozwoju powojennych okrętów podwodnych Japonii można przeczytać w „Wojsku i Technice” 12/2021.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu